زایمان و عضلات کف لگن و راهکارهایی جهت پیشگیری از بروز اختلال: یک مطالعه مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

اختلال عملکرد کف لگن (PFD) که باعث کاهش کیفیت زندگی می شود، یک نگرانی عمده بهداشتی برای زنان است. هدف از این مطالعه مروری، بررسی تاثیر زایمان بر عضلات کف لگن و راهکارهای پیشگیری از آن می باشد.

روش بررسی

در این مطالعه مروری نقلی از مقاله های نمایه شده در پایگاه های اطلاعاتی مگیران، ایران داک، ایران مدکس، پابمد، پروکوییست، ساینس دایرکت، اشپرینگر، گوگل اسکالر و کلمات کلیدی زایمان، عضلات کف لگن، اختلال عملکرد کف لگن، بی اختیاری ادرار، بی اختیاری مدفوع، پرولاپس اعضای لگنی، زایمان واژینال، سزارین و پیشگیری به دو زبان فارسی و انگلیسی استفاده شده است.

یافته ها

از بین مقالاتی که به زبان فارسی و انگلیسی در فاصله زمانی 2000 تا 2020 به چاپ رسید 32 مقاله استخراج شد، و از بین مقالات موجود، 21 مقاله که به بررسی تاثیر روش زایمان بر عملکرد کف لگن و روش های پیشگیری از این اختلالات پرداخته، موردبررسی و گزارش قرار گرفت. درنهایت یافته های حاصل از این مطالعه نشان داد که عوامل متعددی در بروز اختلالات کف لگن نقش دارند اما استفاده از روش های پیشگیری تا حد بسیار زیادی از بروز این اختلالات جلوگیری می کند.

بحث و نتیجه گیری

بارداری و زایمان از عوامل خطر ایجاد و پیشرفت اختلالات کف لگن است. زایمان ابزاری و مرحله دو طول کشیده در زایمان از عوامل خطر کلیدی محسوب می شوند. زنانی که برای PFD پرخطر هستند باید شناسایی و تحت استراتژی های پیشگیری قرار گیرند. راهبردهای پیشگیری اولیه و ثانویه شامل فاصله گذاری مناسب بین بارداری ها از طریق استفاده درست از روش های پیشگیری از بارداری، مدیریت صحیح پروسه زایمان، توصیه به انجام ورزش های لگن در بارداری و پس از زایمان. این اقدامات نقش بسزایی در کاهش بروز PFD مربوط به تعدد زایمان واژینال دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
486 تا 495
لینک کوتاه:
magiran.com/p2196479 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!