برآورد بار اقتصادی بیماری های قلبی عروقی در بیمارستان های منتخب شهر یزد در سال 1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در ایران بیماری های قلبی عروقی رتبه اول را از نظر مرگ ومیر به خود اختصاص داده است. بیماری های قلبی عروقی به سقوط خانواده ها در ورطه فقر منجر می شود و وضعیت بدتری از بیماری را ایجاد می کند. سیاست گذاران نظام سلامت برای تصمیم گیری به منظور تخصیص بهینه منابع، نیازمند آگاهی از هزینه های این بیماری ها هستند. هدف از مطالعه حاضر برآورد بار اقتصادی بیماری های قلبی عروقی در بیمارستان های منتخب شهر یزد بود.

روش بررسی

این مطالعه به صورت توصیفی، تحلیلی و مقطعی انجام شد. در این مطالعه بار اقتصادی بیماری های قلبی عروقی با روش هزینه بیماری (cost-of-illness) و بر اساس روش سرمایه انسانی برآورد شد. بر اساس محتوا و هدف در این مطالعه از رویکرد مبتنی بر شیوع استفاده شد. به منظور انجام این مطالعه از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شد. جامعه آماری افراد مبتلابه بیماری های قلبی عروقی مراجعه کننده به بیمارستان های مطالعه شده در شهر یزد بودند. روش نمونه گیری تصادفی بود و حجم نمونه 200 نفر محاسبه شد. تجزیه وتحلیل داده ها با نرم افزار SPSS و اکسل انجام شد.

یافته ها: 

5/41 درصد از بیماران مرد و 5/58 درصد زن بودند. هزینه کل مستقیم پزشکی 26میلیون و 184هزار و 130 ریال و هزینه کل مستقیم غیرپزشکی 11میلیون و 521هزار و 250 ریال برای هر بیمار محاسبه شد. بار اقتصادی بیماری های قلبی عروقی با نرخ تنزیل 3 درصد، 16 تریلیون و 721میلیارد و 997میلیون و 317هزار و 485 ریال و با نرخ تنزیل 5 درصد، 11 تریلیون و 819میلیارد و 209میلیون و 806 هزار و 581 ریال به دست آمد.

نتیجه گیری:

 بیماری های قلبی عروقی هزینه بسیار هنگفتی را بر جامعه تحمیل می کنند. بهترین راه مقابله با این بیماری ها و درنتیجه کاهش هزینه ها، تغییر و اصلاح رفتارهای خطرآفرین است که بیمار را آسیب ناپذیر می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p2196978 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!