آیا ترک سیگار به بهبود کیفیت زندگی مرتبط با سالمت دهان منجر میگردد؟ یک مطالعه مقدماتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مصرف دخانیات، معضل بزرگی برای سالمت افراد بشر محسوب میگردد و کشیدن سیگار میتواند ابعاد اقتصادی، اجتماعی و روحی- روانی زندگی روزمره افراد را تحت تاثیر قرار دهد. حفره دهان، نخستین قسمتی از بدن است که در معرض مستقیم دود سیگار و ترکیبات مضر آن قرار دارد و سیگار کشیدن بر کیفیت زندگی مرتبط با سالمت دهان (life of quality related-Health Oral یا OHQoL) افراد تاثیرات منفی بر جای میگذارد. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیر ترک سیگار بر OHQoL افراد بود.

روش ها

این مطالعه به روش مداخلهای (Interventional) صورت گرفت و جمعیت مورد نظر را افرادی تشکیل دادند که به یک کلینیک ترک سیگار در تهران مراجعه کرده بودند. پس از ثبت داده های دموگرافیک، پرسشنامه Profile Impact Health Oral(14-OHIP (در دو مقطع زمانی) قبل از شروع به ترک و سه ماه پس از اقدام به ترک سیگار برای شرکتکنندگان تکمیل گردید. داده ها به منظور مقایسه امتیاز پرسشنامه بیماران، قبل و پس از ترک سیگار با استفاده از آزمونهای t Paired و ANOVA way-One با فاصله اطمینان  interval Confidence یا CI) 95 درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

31 نفر 29 مرد و 2 زن با میانگین سنی 30/11 ± 03/37 سال در تحقیق حاضر شرکت نمودند. با وجود بهبود نمرات OHQoL در زمینه هایی مانند »حس کردن مزه غذاها و خجالتزده و عصبانی بودن از مسایل مربوط به دندانها« پس از ترک سیگار، تغییر معنی داری مشاهده نگردید (050/0 < P) اما ارتباط معنیداری میان کیفیت زندگی مرتبط با سالمت دهان قبل و پس از اقدام به ترک سیگار  و متغیر سن وجود داشت 001/0 = P برای قبل از ترک سیگار و 050/0 = P برای پس از ترک سیگار..

نتیجه گیری

برای شفافتر شدن رابطه میان ترک سیگار و بهبود OHQoL ،به انجام مطالعات تکمیلی نیاز است و پژوهش حاضر را میتوان در این حیطه به عنوان مطالعه مقدماتی (Pilot) تلقی نمود که نشانه هایی از وجود این ارتباط را نشان داد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
167 تا 174
لینک کوتاه:
magiran.com/p2197686 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!