بررسی ایمنی زایی و محافظت کنندگی لیپوپلی ساکارید یرسینیا راکری (Yersinia ruckeri) در برابر یرسینیوزیس در ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhyncus mykiss)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

با توجه به اهمیت یرسینیوزیس در کشور و ضرورت واکسیناسیون ماهی در این تحقیق اثر لیپوپلی ساکارید باکتری یرسینیا راکری بر کارایی و ایمنی زایی باکترین یرسینیا راکری در تجویز تزریقی، خوراکی و غوطه وری ارزیابی گردید.  480 قطعه ماهی (1/2± 7 گرم) به صورت تصادفی به 8 گروه مساوی، هر گروه در سه تکرار (هر تکرار 20 ماهی) تقسیم گردیدند. گروه A، B و C به ترتیب با خوراک حاوی LPS  (سیصد میکروگرم/کیلوگرم/وزن بدن)، +LPSباکترین (109cfu/گرم) و باکترین در هفته اول و سوم تحقیق تغذیه شدند. در گروه غوطه وری (D) ماهی ها به مدت 2 دقیقه در روز صفر و 14 در سوسپانسیون باکترین (109cfu /میلی لیتر) غوطه ور شدند. گروه های تزریقی (E،F و G) به ترتیب  با باکترین (1010cfu/میلی لیتر)، LPS (سیصد میکروگرم/میلی لیتر) و باکترین+LPS به روش داخل صفاقی ایمن شدند و در روزهای صفر‏، 30، 60 نمونه خون و سرم تهیه شده و شاخص های خونی و ایمنی بین ماهیان تیمارها مقایسه گردیدند. نتایج نشان داد که تزریق باکترین+ LPS تحریک شاخص های ایمنی غیراختصاصی و اختصاصی را  به طور معنی داری در اکثر گروه ها بهبود بخشید (0/05>p). میزان کارایی تجویز باکترین+LPS درروش خوراکی  با روش غوطه وری مشابه بوده و به طور معنی داری کم تر از روش تزریقی بود (0/05>p). نتایج تحقیق جاری نشان داد که اضافه نمودن LPS به باکترین علاوه بر بهبود کارایی واکسن به روش تزریقی و خوراکی، ایمنی زایی آن ها را هم افزایش داد. لذا می توان بعد از مطالعات  تکمیلی از آن به عنوان یک کاندید مناسب و اقتصادی در تهیه واکسن یرسینیوزیس در ماهی قزل آلا استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
293 تا 304
لینک کوتاه:
magiran.com/p2197809 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!