شبیه سازی عملکرد و اجزای عملکرد گیاه برنج با استفاده از مدل SWAP و فناوری سنجش از دور به منظور استفاده بهینه از منابع آب و خاک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
با توجه به اهمیت منابع آب وخاک در توسعه کشاورزی پایدار، افزایش جمعیت جهان و نیاز روزافزون به تولیدات زراعی، پیش بینی عملکرد محصول با استفاده از مدل های شبیه ساز گیاهی و فناوری سنجش از دور بسیار با اهمیت است. پژوهش حاضر با هدف برآورد عملکرد اجزای برنج شامل کاه، شلتوک و زیست توده رقم هاشمی طی مراحل مختلف رشد با مدل SWAP و ارایه معادلات رگرسیونی با استخراج شاخص های گیاهی NDVI و SAVI از تصاویر ماهواره ای سنتینل 2 و لندست 7 و 8 در موسسه تحقیقات برنج کشور انجام شد. مقایسه متغیرهای آماری عملکرد گیاه برنج نشان داد که میانگین مقادیر ضریب تبیین (R2) و شاخص کارایی مدل (EF) در برآورد عملکرد اجزای برنج در مراحل مختلف رشد با مدل SWAP به ترتیب بیش تر از 7/0 و 9/0 و دارای خطای 93/1 تا 54/6% معادل 21/134 الی kg/ha 43/470 بود. اختلاف اندک بین مقادیر اندازه گیری شده و شبیه سازی شده نشان داد که مدل SWAP عملکرد برنج در منطقه موردمطالعه را با دقتی مناسب برآورد می کند. نتایج همچنین نشان داد که شاخص های NDVI و SAVI استخراج شده با دقتی بسیار خوب عملکرد اجزای برنج در مراحل مختلف رشد را برآورد می کنند. لیکن بیش ترین مقدار همبستگی مربوط به مرحله رشد زایشی بود. در نهایت، R2 برای شاخص NDVI در مراحل مختلف رشد و نیز در کل دوره رشد برای کاه، شلتوک و زیست توده نسبت به شاخص SAVI بیش تر بوده و شاخص NDVI از دقت بیش تری برخوردار بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
374 تا 387
لینک کوتاه:
magiran.com/p2198001 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!