بازشناسی نقش و رسالت زنان و جوانان و تبیین جایگاه فرهنگستان علوم پزشکی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بیانیه گام دوم انقلاب به مثابه منشوری برای «دومین مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی» در چهل سالگی انقلاب اسلامی در ایران از سوی مقام معظم رهبری صادر شده است. هدف مقاله حاضر بازشناسی نقش و رسالت زنان و جوانان براساس بیانیه گام دوم و نقش قرهنگستان دراین خصوص است.

روش

اعضای گروه علمی سلامت زنان فرهنگستان علوم پزشکی در چهار جلسه بحث گروهی، با مروری بر سیاست های موجود و تحلیل محتوایی بیانیه گام دوم انقلاب، سیاست های پیشنهادی در حوزه های علم و فناوری، اخلاق و معنویات و نخبگان با تاکید بر زنان و جوانان را تدوین کردند. همچنین راهکارهای اجرای سیاست های پیشنهادی در سطح فرهنگستان علوم پزشکی و در سطح جامعه و زیرساخت های مورد نیاز را مشخص کردند.

یافته ها

با تحلیل بیانیه در جلسات بحث گروهی 31 سیاست تدوین شد. این سیاست ها در حوزه های علم و فناوری، اخلاق و معنویات و نخبگان به ترتیب 12، 8 و 11 مورد را به خود اختصاص دادند. به منظور اجرایی شدن سیاست های پیشنهادی در فرهنگستان علوم پزشکی 6 راهکار تعیین شد. 21 راهکار نیز برای استفاده از توان و ظرفیت های فرهنگستان علوم پزشکی در کمک و حمایت از اجرای این سیاست ها در سطح جامعه مشخص شد.

نتیجه گیری

در این بازه زمانی با به کارگیری سیاست های متناسب در حیطه های متعدد برای جوانان یعنی آینده سازان کشور و زنان در نقش ویژه و سازنده به عنوان "تولید فکر" و "پرورش انسان" با حمایت سازمان ها و ارگان های ذی ربط به شرط فراهم شدن زیرساخت های مورد نیاز، آرمان های ترسیم شده در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی محقق خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
366 تا 371
لینک کوتاه:
magiran.com/p2198407 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!