اثربخشی بهزیستی درمانی بر شاخص بهزیستی روانی، خوشبینی و امید در مردان ایرانی وابسته به مت آمفتامین در فاز پرهیز از مصرف، یک کارآزمایی بالینی تصادفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بهزیستی درمانی  یکی از درمان های نوین در عرصه روانشناسی مثبت گرا می باشد که از درمان شناختی رفتاری نشات گرفته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بهزیستی درمانی بر شاخص بهزیستی روانی، خوشبینی و امید در مردان ایرانی وابسته به مت آمفتامین در فاز پرهیز از مصرف انجام شد.

روش کار

در یک مطالعه تجربی تک سایت در قالب کارآزمایی بالینی تصادفی با گروه کنترل و پیش آزمون و پس آزمون پنجاه (50=N) مرد (سنین 38-18 با میانگین سنی: 26.6) در فاز پرهیز از مصرف مت آمفتامین از بین مددجویان بستری در کمپ اقامتی شهرکرج با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با استفاده از نرم افزار اکسل آفیس به طور تصادفی به دو گروه آزمایشی (25=n) و کنترل (25=n) تخصیص داده شدند. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه هفتگی (هر جلسه 50 دقیقه) تحت درمان گروهی بهزیستی رایف قرار گرفت و گروه کنترل صرفا درمان های روتین مرکز را دریافت نمود. سپس، دو گروه در دو نوبت پیش آزمون و پس آزمون توسط پرسشنامه های بهزیستی روانشناختی ریف (میزان پاسخ دهی=96%) ، خوشبینی شی یر و کارور (میزان پاسخ دهی=94%)  و امید اشنایدر(میزان پاسخ دهی=91%)  مورد ارزیابی قرار گرفتند. از شرکت کنندگان دو بار در هفته تست ادرار با آستانه مفروض سی صد نانوگرم در میلی لیتر به منظور احراز اطمینان از پایبندی به پرهیز از مصرف به عمل آمد. داده ها توسط آزمون های پارامتریک تی و تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

یافته ها نشان داد که بهزیستی درمانی تاثیر معناداری بر بهبود شاخص های بهزیستی روانی با فاصله اطمینان 24.3  (31.85-16.75)، خوشبینی با فاصله اطمینان 19.71 (24.74-14.68) و امید با فاصله اطمینان 17.02 (22.48-11.56) ایفا نموده است(0.01 > all p’s).

نتیجه گیری

یافته های این پژوهش ضمن تایید پیشینه پژوهشی مبنی بر کارامدی درمان های مثبت گرا به عنوان مولفه ای اثربخش در فرایند بهبود و پرهیز از مصرف مواد، می تواند در ارزیابی، طرح ریزی مداخلات درمانی و مسیر پژوهش های آتی در مصرف کنندگان مت آمفتامین سودمند باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 140
لینک کوتاه:
magiran.com/p2201448 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!