تحلیل سه بعدی متغیرهای منتخب کینتیکی و ایمپالس بین اسپکرهای قدرتی و سرعتی والیبال هنگام اجرای پرش در دفاع روی تور بر پایه روش انتگرال گیری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در میان مهارت های بازی والیبال، دفاع روی تور و اسپک بالاترین سهم را در موفقیت های تیمی برعهده دارند. بدین منظور بررسی پرش دفاع روی تور در اسپکرهای قدرتی و سرعتی با هدف بهبود عملکرد و پیشگیری از بروز آسیب در طی این مهارت حایز اهمیت است. هدف از مطالعه حاضر تحلیل سه بعدی متغیرهای منتخب کینتیکی و ایمپالس بین اسپکرهای قدرتی و سرعتی والیبال هنگام اجرای پرش در دفاع روی تور بر پایه روش انتگرال گیری بود. 21 اسپکر جوان تیم ملی والیبال (11 اسپکر سرعتی و 10 اسپکر قدرتی) به عنوان آزمودنی در این پژوهش انتخاب و مهارت دفاع روی تور را اجرا نمودند. داده های مورد بررسی پرش از طریق صفحه نیرو از فواصل زمانی بین حداکثر تا حداقل نیروی عکس العمل عمودی ثبت شده توسط دستگاه در نظر گرفته شد. میانگین، بیشینه و کمینه میزان نیروی عکس العمل زمین به صورت سه بعدی (Z ،Y ،X) از خروجی سیستم صفحه نیرو و میزان ایمپالس سه بعدی (Z ،Y ،X) نیزاز طریق محاسبه مساحت سطح زیر منحنی نیرو - زمان بدست آمدند. از آمار توصیفی برای محاسبه میانگین و انحراف معیار، از آزمون شاپیرو-ویلک برای بررسی نرمال بودن توزیع داده ها و از آزمون t مستقل برای مقایسه تفاوت میانگین متغیرهای بین دو گروه اسپکرها در حین پرش روی تور استفاده شد. نتایج نشان دهنده این بود که اسپکرهای قدرتی در جهات قدامی-خلفی (X) و عمودی (Z) میانگین نیروی بیشتری را جذب می کنند، اما اسپکرهای سرعتی، ایمپالس بیشتری در جهت عمودی (Z)بر اندم تحتانی انها وارد شده و همچنین مدت زمان بیشتری را جهت پرش در بین دامنه کمینه و بیشینه نیروی وارده، نشان می دهند (05.0 <p). تفاوت های ذکر شده در میان دو گروه از اسپکرهای قدرتی و سرعتی، می تواند برای ورزشکاران و مربیان با رویکرد مدیریت و طراحی برنامه های تمرینی و آموزشی به منظور بهنیه سازی عملکرد والیبال و کاهش میزان بروز آسیب ها سودمند باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
69 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p2201863 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!