فراترکیب پژوهش نشاط اجتماعی در ایران: ارائه چارچوب و الگویی جامع و یکپارچه؛ بررسی کلیه مقالات 20 ساله علمی پژوهشی سالهای 98- 1378

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

شادی و نشاط اجتماعی به منزله یکی از موضوعات و نیازهای مهم هر جامعه تلقی شده که نقش تعیینکنندهای در تامین سالمت فرد و رفاه اجتماعی دارد. اصول پنجگانه جامعه شناختی تحلیل دورکیمی نشاط اجتماعی بهمثابه پدیده اجتماعی عبارتاند از:"چیستی"، "الگوهای اجتماعی"، "همبسته ها"، "پیشایندها" و "پسایندهای آن". تحقیقات فراوان، متنوع و متعددی در حوزه نشاط اجتماعی در ایران، طی بیست سال گذشته انجام شده که ضرورت انجام تحقیق فراترکیب در این خصوص را فراهم مینماید. هدف اصلی پژوهش حاضر ارایه چارچوب و الگویی جامع و یکپارچه در تبیین نشاط اجتماعی در ایران خواهد بود. تحقیق حاضر از نوع "فراترکیب" خواهد بود. فراترکیب نوعی روش تحقیق کیفی است که در آن تحقیقات کیفی درهم آمیخته شده و در نهایت تفسیری نواز مجموعه آنها پدید میآید. اطالعات تحقیق حاضر با استفاده از چهار منبع اینترنتی پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پایگاه اطلاع رسانی نشریات علمی ایران، پایگاه مجالت تخصصی نور، پرتال جامع علوم انسانی جمع آوری شده است. در مجموع 011 مقاله بر اساس نه کلیدواژه های »شادی«، »نشاط«، »شادمانی«، »شادکامی«، »شادابی«، »شادمانی اجتماعی«، »شادکامی اجتماعی«، »شادابی اجتماعی« و »نشاط اجتماعی« شمارش و شناسایی گردید. یافته های تحقیق حاضر نشان از روندی افزایشی و همچنین سریع و شتابان  خصوصا در دهه دوم پژوهش در تولید دانش و پژوهش نشاط اجتماعی در ایران طی 02 سال سالهای 1139 تا بهمن ماه 1189 داشته است. نتایج استفاده از روش"فراترکیب" تحقیق را قادر به "ارایه چارچوب و الگویی جامع و یکپارچه تبیین نشاط اجتماعی در ایران" نموده است. بر اساس مدل پیشنهادی نشاط اجتماعی قابل تفکیک در پنج بخش به ترتیب فراوانی شامل پیشایندها 31 درصد، وضعیت 11 درصد، پسایندها 11 درصد، کلیات 9 درصد و همبسته ها  0 درصد گزارش و طبقه بندی شده اند. شرایط و عوامل موثر بر نشاط اجتماعی در ایران در هفت دسته اصلی شمارش شده اند. بیشترین فراوانی عوامل موثر فرعی بر نشاط اجتماعی عبارتاند از دینداری 08 مقاله، سرمایه اجتماعی 01 مقاله، اعتماد اجتماعی 11 مقاله، امنیت اجتماعی 12 مقاله، سرمایه فرهنگی 8 مقاله، احساس محرومیت نسبی و طبقه اجتماعی 9 مقاله، احساس مقبولیت اجتماعی، آنومی، هوش معنوی و عزت نفس هرکدام 3 مقاله. کارکردهای نشاط اجتماعی در ایران در شش دسته اصلی طبقه بندی شده اند. بیشترین فراوانی اثرات فرعی نشاط اجتماعی عبارت اند از سالمت عمومی 3 مقاله، رضایت زناشویی 1 مقاله، موفقیت تحصیلی 9 مقاله و رضایت شغلی 1 مقاله.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2202442 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!