اثربخشی آموزش غن یسازی روابط زوجین بر اساس نظریه انتخاب بر تحمل پریشانی زنان رهاشده از مصرف مواد مخدر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

 تصور اکثر افراد جامعه این است که سو ءمصرف مواد پدیده ای مردانه است؛ در حالی که زنان همپای مردان در این ورطه پیشمی روند؛ به طوری که آمارها از افزایش تعداد زنان مبتلا خبر می دهند. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی غن یسازی روابط زوجین بر تحمل پریشانی زنان رهاشده از مصرف مواد مخدر انجام شد.

مواد و روش ها

این پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و آزمون پیگیری با گروه کنترل است. ابتدا از بین زنان رهاشده از مصرف مواد چهل نفر انتخاب و به طور تصادفی بیست نفر در گروه آزمایش و بیست نفر در گروه کنترل جایگزین شدند. سپس آزمودنیها با آزمون تحمل پریشانی)سیمونز و گاهر، 2005 (مورد سنجش قرار گرفتند. آزمودنیهای گروه آزمایش در جلسات غنی سازی روابط زوجین بر اساس نظریه انتخاب دوبا، گراهام، بریتزم و میناترا (2009) شرکت کردند و آزمودنیهای گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماندند. بعد از سه ماه آزمون پیگیری گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها تحلیل واریانس چن دمتغیره با اندازه گیری های مکرر استفاده
شد. تحلیل های فوق با کمک نرم افزار انجام گرفت.

یافته ها

یافته ها حاکی از آن است که بین میانگین پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری نمرات مقیاس های های تحمل پریشانی گروه آزمایش و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد.05/P<0 . میانگین تحمل پریشانی در گروه آزمایش در مرحله پیش آزمون از 34/533 به 42/80 در مرحله پس آزمون افزایش یافته است و در مرحله پیگیری میانگین به 42/533 رسیده است. همچنین معنادار بودن تعامل میان مراحل با گروه آزمایش در متغیر مذکور، حاکی از آن است که در مراحل پس آزمون و پیگیری، میانگین گروه آزمایش به طور معنی داری بالاتر از گروه کنترل است.

نتیجه گیری

آموزش غن یسازی روابط زوجین بر اساس نظریه انتخاب با تاکید بر کنترل درونی، مسیولیتپذیری، ارزیابی رفتار از جهت درست یا نادرست بودن، داوری کردن در مورد رفتار خود و خودکنترلی و ایجاد رابطه می تواند در افزایش تحمل پریشانی زنان رهاشده از مصرف مواد مخدر موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
316 تا 331
لینک کوتاه:
magiran.com/p2203202 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!