مقایسه تاثیر کشت همجوار لاکتوباسیلوس کازئی و عصاره سلولی آن بر میزان بیان ژن بتادفنسین 2 انسانی در سلول های HT29

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

 دفنسین ها پپتیدهای کاتیونی ضدمیکروبی غنی از سیستیین هستند و Bax یک ژن پروآپوپتوزی بوده که منجر به مرگ سلولی می شود. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیرکشت و عصاره باکتری لاکتوباسیلیوس کازیی بر میزان بیان ژن بتادفنسین 2 انسانی و Bax در سلول های HT29 بود.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر در مرکز تحقیقات ریزفناوری دارویی علوم پزشکی تبریز، در سال 1396 انجام شده است. در این مطالعه تجربی، رده سلولی HT29 از بانک سلولی پاستور تهیه شد و سلول ها پس از کشت با استفاده از روش MTT assay مورد بررسی قرار گرفتند. استخراج DNA از سلول های تیمار شده انجام و تست DNA Ladder assay صورت گرفت و پس از تهیه cDNA ، میزان بیان ژن های bax و بتادفنسین 2 در رده سلولی HT29 به روش Real-time PCR مورد سنجش قرار گرفت.

یافته ها

نتایج حاصل از آزمایش MTT نشان می دهد باکتری های لاکتوباسیلوس کازیی تکثیر سلول های HT29 را مهار می کنند و سبب القای آپوپتوز در این سلول ها می شوند نتایج دپی و DNA ladder assay حاصل از تیمار سلول های HT29 با باکتری لاکتوباسیلوس کازیی تغییرات کیفی آپوپتوز سلولی را نشان داد و نتایج Real-time PCR نشان داد که باکتری های لاکتوباسیلوس کازیی سبب افزایش بیان ژن بتادفنسین و در بازه زمانی 12 الی 24 ساعت در سلول های سرطانی کولون HT29می شود و رابطه معنی داری پیدا می کند (023/P=0). نتایج حاصل نشان داد بیان ژن Bax در 24 ساعت اول تغییر معنی داری پیدا نمی کند (37/P=0)

نتیجه گیری

می توان از عصاره باکتری لاکتوباسیل در جهت تحریک سلول های سرطان برای تولید بتادفنسین، مهار پاتوژن ها، عدم تحریک سیگنالینگ های سلولی و مبارزه با باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
364 تا 381
لینک کوتاه:
magiran.com/p2203205 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!