بررسی روش های سلول زدایی بافت مغز و کاربرد آن در مهندسی بافت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

استفاده از بافت های سلول زدایی شده مورد توجه محققین مهندسی بافت و پزشکی بازساختی بوده است. ماتریکس خارج سلولی (Extracellular Matrix) محصول ترشح شده از سلول های یک بافت، با عملکرد حمایتی و تنظیمی برای سلول های درون آن بافت است. این ECM شامل: پروتیوگلیکان ها، گلیکوزآمینوگلیکان ها (Glycosaminoglycans, GAGs) و پروتئین های فیبری است. ترکیبات ECM در مورد هر بافت منحصر به نوع آن بافت است، به خصوص ECM بافت مغز که به دلیل ظرفیت محدود برای نوسازی سلول ها در دوران پیری و صدمات مغزی، قابل توجه بوده است. بافت مغز سلول زدایی شده می تواند ECM مورد نیاز برای رشد و بقای نورون ها را فراهم کند از این رو تکنیک های سلول زدایی در دسترس مبتنی بر روش های فیزیکی، شیمیایی و آنزیمی برای سلول زدایی بافت مغز و تهیه ECM موجود هستند. با توجه به شکنندگی بافت مغز، روش های سلول زدایی به سه روش دترجنت، دترجنت-آنزیم و فیزیکوشیمیایی-آنزیم دسته بندی شده اند. ما در این مقاله مروری به مقایسه و بررسی روش های سلول زدایی مغز جهت معرفی بهترین روش موجود پرداخته ایم.

نتیجه گیری

بافت سلول زدایی شده مغز حاوی اجزاء گلیکوپروتئینی متنوعی می باشد که می تواند در تهیه داربست های مهندسی شده برای بقای سلول های عصبی و هم چنین تهیه ارگانویید های مغزی کاربرد داشته باشد. جهت سلول زدایی بافت مغز روش هایی که در آن ها حلال های شیمیایی ترایتون ایکس 100، تریپسین و DNase در کنار چرخه های ذوب و فریز و استفاده از سانتریفیوژ با دور کم به کار رفته اند بسیار موفق تر بوده اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
2993 تا 3008
لینک کوتاه:
magiran.com/p2203797 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!