بررسی اثر کاهش مصرف سیگار بر آزمون های عملکرد کبد و شاخص های متابولیک در بیماران سیگاری مبتلا به استئاتوهپاتیت غیرالکلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

مطالعه حاضر با هدف بررسی اثرات کاهش مصرف سیگار بر آزمون های عملکرد کبد و شاخص های متابولیک در بیماران سیگاری مبتلا به استیاتوهپاتیت غیرالکلی انجام شد.

مواد و روش ها

علاوه بر درمان استاندارد، همه بیماران جهت کاهش مصرف سیگار تحت 6 جلسه آموزش به روش «مصاحبه انگیزشی» قرار گرفتند. این کارآزمایی شامل دو گروه بود. گروه «موفق» مبتلایان به استیاتوهپاتیت غیرالکلی بودند که کاهش در مصرف سیگار به میزان بیشاز 50 درصد را در طول شش ماه درمان داشتند. گروه «ناموفق» مبتلایانی بودند که در مصرف سیگار کاهش کمتر از 50 درصد را داشتند. 43 نفر از بیماران در گروه موفق و 61 نفر در گروه ناموفق بودند.

نتایج

در آنالیز بین گروهی کاهش میانگین میزان فشارخون، اندازه دور کمر، آلانین آمینوترانسفراز، آلکالین فسفاتاز، قندخون ناشتا، انسولین، تری گلیسیرید، کلسترول، لیپوپروتیین با دانسیته بالا و میزان چربی کبد در پایان تحقیق در گروه موفق بیشتر از گروه ناموفق بود. در آنالیز درون گروهی، میزان چربی کبد در گروه ناموفق افزایش و در گروه موفق کاهش داشت. در حالی که متغیرهای وزن، شاخص توده بدنی، اندازه دور کمر، فشارخون، آلکالین فسفاتاز، قندخون ناشتا، انسولین، تری گلیسیرید، کلسترول و لیپوپروتیین با دانسیته بالا پس از 6 ماه درمان در هر دو گروه کاهش معنی داری داشتند.

نتیجه گیری

به نظر می رسد درمان استاندارد همراه با کاهش مصرف سیگار تاثیر بیشتری از درمان استاندارد به تنهایی در کاهش اندازه دور کمر، فشارخون، شاخص های متابولیک سرمی و میزان چربی کبد در افراد سیگاری مبتلا به استیاتوهپاتیت غیرالکلی دارد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
404 تا 412
لینک کوتاه:
magiran.com/p2204220 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!