تحلیل معنایی اوصاف الهی در جزء های 28 تا 30 قرآن کریم با تکیه بر مدل معنایی لیبر و نقد این نظریه
در این مقاله، 51 صفت خداوند در جزءهای 28 تا 30 قرآن کریم براساس نظریه لیبر، تحلیل معنایی شدهاند. هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگیهای معنایی صفات واژگانی ایجابی خداوند در جزءهای یادشده براساس مدل معنایی لیبر و بررسی میزان کارآمدی این مدل برای تحلیل معنایی صفات در زبان عربی است. گردآوری دادهها به روش کتابخانهای صورت گرفته است و معانی اوصاف خداوند با استناد به برخی منابع معتبر لغت و تفسیر استخراج شدهاند. رجوع به فرهنگهای دوزبانه، افزون بر فرهنگ تکزبانه عربی برای حصول تسلط بیشتر نگارندگان بر معانی بررسیشده و اطمینان آنها از درستی مسیر تحلیل معنایی بوده است. نتایج پژوهش نشان میدهند از میان مولفههای معنایی لیبر، مشخصههای پویا، درجهپذیر، وجرا و مکان در اسکلت معنایی این صفات کاربرد دارند و مولفههای «ماده، مقید و ساختمند» در تحلیل این عناصر واژی طرحشدنی نیست. همچنین مولفه [درجهپذیر] با دارا بودن 70 درصد، بیشترین بسامد را داشته و کمترین فراوانی را نخستی معنایی «وجرا» با 5/9 درصد به خود اختصاص داده است. در لایه اول بدنه معنایی، صفات به دو دسته تقسیم شدهاند که یک گروه در مشخصه رویداد و گروه دیگر در مشخصه وضعیت با هم مشترکاند. لایه دوم بدنه معنایی هر صفت نیز از سایر صفات متمایز شده و مجموعه اطلاعات گویشور درباره آن عنصر واژی را ارایه کرده است. در پایان مشخص شده است مشخصههای معنایی لیبر کارآمدی لازم را در نشاندادن تمایزات معنایی اوزان مختلف نداشتهاند و پیشنهاد شده است با افزودن مولفههای معنایی [مقایسه]، [مقدار] و [ثبوت] به اسکلت معنایی، تحلیل معنایی دقیقتری از این اوصاف به دست میآید. مدل معنایی لیبر در باب متن و مربوط به سیاق لفظی و بلاغت است و استناد به آن به دلیل تاکید نگارندگان بر نگاه نظریهای زبانشناختی به متن قرآن است. بدنه معنایی نیز در انگاره لیبر با علم معانی مرتبط است.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.