رفتار استفاده از پایگاه های دسترسی آزاد در بین اعضای هیئت علمی براساس نظریه رفتار برنامه ریزی شده (مطالعه موردی: دانشگاه های شهر اهواز)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

پژوهش حاضر باهدف «مطالعه رفتار استفاده از پایگاه های دسترسی آزاد، در میان اعضای هیات علمی دانشگاه های شهر اهواز براساس نظریه رفتار برنامه ریزی شده آیزن» انجام شده است.

روش

روش پژوهش از نوع مدل یابی علی یا معادلات ساختاری است. نمونه پژوهش 298 نفر از اعضای هییت علمی دانشگاه های شهر اهواز اعم از دانشگاه های دولتی، آزاد و پیام نور هستند. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه بر مبنای مدل آیزن گردآوری شدند. از روش تحلیل عاملی تاییدی و مدل معادلات ساختاری بر پایه ی نرم افزار لیزرل برای ارزیابی مدل ساختاری استفاده می شود.

یافته ها

بر اساس نتایج مدل معادلات ساختاری، روابط به این شکل برقرار شد: باورهای رفتاری با نگرش، نگرش با قصد رفتاری و رفتار، باورهای هنجاری با هنجارهای ذهنی، هنجارهای ذهنی با قصد رفتاری، قصد رفتاری با رفتار، باورهای کنترل شده با کنترل رفتاری هدایت شده، کنترل رفتاری هدایت شده با قصد رفتاری و رفتار، باورهای رفتاری و باورهای کنترل شده، باورهای رفتاری و باورهای هنجاری، باورهای هنجاری و باورهای کنترل شده. مدل ارزیابی شده در ابتدا برازش ضعیفی ارایه داد ولی بعد از تغییر بعضی رابطه ها به پیشنهاد نرم افزار به برازش مطلوبی دست یافتیم که در مقایسه با مدل آیزن به 4 رابطه دیگر نیز رسیدیم.

نتیجه گیری

الگوی رفتار برنامه ریزی شده، الگویی قابل اتکا در جهت برنامه ریزی و هدایت رفتارهای مخاطبان، دانشجویان و اعضای هییت علمی به سمت استفاده از خدمات الکترونیکی پایگاه های اطلاعاتی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 114
لینک کوتاه:
magiran.com/p2205548 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!