کارآیی حشره کشی اختلاط ایمیداکلوپرید با برخی از کنه کش ها علیه شته جالیز (Aphis gossypii (Hem.: Aphididae در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

استفاده از مخلوط آفت کش ها، یکی از راه های موثر در کاهش هزینه های سم پاشی، کاهش مصرف آن ها و جلوگیری از توسعه مقاومت در جمعیت آفات است. این در حالی است که با توجه به مخاطرات احتمالی، قبل از هرگونه توصیه به اختلاط آفت کش ها، می بایست لزوم اختلاط و سازگاری های فیزیکی و شیمیایی آن مورد بررسی دقیق قرار گیرد. در این مطالعه با توجه به هم زمانی کنترل شته جالیز و کنه های آفت گیاهی، کارآیی حشره کشی ایمیداکلوپرید (SC, 35%) در اختلاط با هریک از کنه کش های فن پیروکسیمیت (SC, 5%)، اسپیرودیکلوفن (SC, 24%) و اتوکسازول (EC, 10%) روی پوره های سن سه شته ی جالیز مورد بررسی قرار گرفت. هم چنین، سطح فعالیت آنزیم های سم زدای استراز و گلوتاتیون اس-ترانسفراز در حشرات تیمار شده با ترکیب آفت کش ها اندازه گیری شد. آزمایش های زیست سنجی با استفاده از برج پاشش انجام گرفت. میزان LC50 حشره کش ایمیداکلوپرید به تنهایی و در ترکیب با هریک از کنه کش های فن پیروکسیمیت، اسپیرودیکلوفن  و اتوکسازول به ترتیب 41/45، 91/84، 65/44 و 94/48 میلی گرم بر لیتر محاسبه شد. هم چنین، برآورد شاخص ترکیب (Combination Index) نشان دهنده اثر سینرژیستی هر کدام از کنه کش های اختلاط شده با ایمیداکلوپرید در کارآیی حشره کشی آن بود. بالاترین فعالیت سینرژیستی در غلظت های بالاتر از LC30 گزارش شد و با افزایش غلظت آفت کش ها در تیمارهای مخلوط، مقدار شاخص CI کاهش یافت. مقایسه فعالیت آنزیم های سم زدای مورد بررسی نشان داد که میزان فعالیت این آنزیم ها در تیمارهای مخلوط ایمیداکلوپرید: فن پیروکسیمیت و ایمیداکلوپرید: اسپیرودیکلوفن بالاتر از تیمارهای ایمیداکلوپرید به تنهایی و مخلوط ایمیداکلوپرید: اتوکسازول بود. کم ترین شاخص CI در غلطت LC50، مربوط به مخلوط های ایمیداکلوپرید: اتوکسازول (529/0) و ایمیداکلوپرید: اسپیرودایکلوفن (545/0) بود که نشان از اثر سینرژیستی بیش تر داشت. نتایج این پژوهش نشان داد که کارآیی فرمولاسیون SC ایمیداکلوپرید در اختلاط با هر یک از کنه کش های مورد آزمایش برای کنترل شته جالیز افزایش یافته است. این در حالی است که مخلوط ایمیداکلوپرید: اتوکسازول بیش ترین افزایش کارآیی حشره کشی را نشان داده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p2206117 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!