ساخت و رواسازی مقیاس سنجش تفکر انتقادی مدیران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

"تفکر انتقادی" مفهومی با کارکردهای بسیار پیچیده است که نحوه تعامل فکری و اجتماعی میان افراد و حوزه های مختلف در محیط اداری را مورد توجه قرار می دهد. هدف کلی مقاله حاضر، ساخت و اعتبار سازی مقیاس تفکر انتقادی است که قابلیت پیاده سازی و عملیاتی شدن را در مطالعه های میدانی فراهم آورد.

مواد و روش ها

این پژوهش از نظر هدف کاربردی، و از نظر روش توصیفی از نوع پیمایشی است. در این راستا با استفاده از تکنیک تحلیل محتوای متون علمی و نظر صاحب نظران و مدیران، مباحث تفکر انتقادی مورد بررسی قرار گرفت، که در نهایت پرسش نامه محقق ساخته تفکر انتقادی به منظور کسب روایی و پایایی لازم توسط خبرگان تکمیل شد. ضریب پایایی آزمون با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 838/0 محاسبه گردید.

یافته ها

تحلیل عاملی گویه های تفکر انتقادی بیانگر آن بود که 896/98 درصد واریانس مورد نظر توسط مولفه های این پرسش نامه تبیین شدو پس از یک بار چرخش عوامل از نوع واریمکس، همبستگی میان هر گویه با هر مولفه در بهترین حالت مشخص شد و بر اساس آن چهارده مولفه ی، آگاهی، استنباط، عقلانیت ارتباطی، گشوده ذهنی، پرسشگری، ارزیابی انتقادی، تجزیه و تحلیل، خود تنظیمی، انعطاف پذیری، نقد سازنده، استدلال، آزاد اندیشی، قضاوت و استنتاج به عنوان مولفه های تفکر انتقادی استخراج گردید.

استنتاج

با توجه به یافته های پژوهش، می توان نتیجه گرفت که تفکر انتقادی مفهومی چند وجهی و دارای ابعاد و مولفه های های بسیاری است. بنابراین نمی توان آن را با ابعاد و مولفه های خاص و محدود مورد مطالعه و بررسی قرار داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
124 تا 137
لینک کوتاه:
magiran.com/p2206275 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!