درآمدی بر حکمت وجودی شیطان در منظومه تربیتی قرآن
داستان فریب خوردن آدم ابوالبشر از شیطان، بیانگر شدت دشمنی او با بنیآدم است. قرآن برای او اوصافی چون دشمنی دیرینه با انسان و قدرت نفوذ در بشر و درعینحال ضعف نقشههایش برای مومنان را ذکر کرده است. از سوی دیگر قرآن کریم آفرینش الاهی را احسن و نیکو دانسته است. در این رهگذر، پژوهش حاضر پاسخگو به این پرسش است که قرآن کریم چه جایگاهی برای شیطان در نظام احسن قایل است؟ روش پژوهش در این مقاله روش توصیفی از نوع تحلیل محتواست. پس از مراجعه به منابع تفسیری و کنار هم قرار دادن آیاتی که درباره موضوع شیطان است واژه شیطان و حقیقت وجودیاش تبیینشده و سپس حکمت وجودی شیطان و جایگاهش در منظومه تربیتی قرآن مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای این مقاله گویای آن است که براساس نگره توحید ربوبی، همه اشیاء در عالم مظهر اسماء الله هستند و شیطان نیز در این عرصه مظهر اضلال الهی است. همچنین اگر شیطان نبود تفاوت انسانهای پاک از ناپاک روشن نمیگشت و تربیت انسان به معنای درست آن تحقق نمی یافت. مضافا این که حتی اگر تنها نفس اماره در وجود انسان نهادینه میشد بدون وجود وسوسه های شیطانی، تربیت انسان به کمال نمی رسید..
حکمت وجودی ، شیطان ، نظام احسن ، نفس اماره ، تربیت
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.