بررسی عصاره هیدروالکلی Sclerorhachis leptoclada بر میزان گلوکز و سطوح کلسترول، تری گلیسرید، HDL و LDL سرم در رت های دیابتی نر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

دیابت یک اختلال متابولیک در بدن است. گیاه Sclerorhachis leptoclada که متعلق به خانواده کاسنی است، به دلیل ترکیبات ضد اکسیدانی موجود در ریشه برای درمان ایدز و سرطان استفاده می شود. لذا در این مطالعه بررسی اثر عصاره هیدروالکلی Sclerorhachis leptoclada بر میزان گلوکز و سطوح کلسترول، تری گلیسرید، HDL و LDL در رت های دیابتی شده مورد بررسی قرار گرفت.

روش تحقیق:

 در این مطالعه تجربی 60 سر رت نر نژاد ویستار به طور تصادفی در 10 گروه 6 تایی شامل: گروه کنترل، گروه تیمار 1، 2 و 3 (سالم تحت درمان با دوز های  mg/kg150 و 300 و 600 عصاره)، گروه کنترل دیابتی، گروه تجربی 1 و2 و3 دیابتی تحت درمان با دوزهای  mg/kg150و 300 و 600 عصاره)، گروه کنترل مثبت (دیابتی+داروی گلی بن کلامید)، گروه سالم (سالم+داروی گلی بن کلامید)، تقسیم شدند .پس از یک ماه گاواژ، از رت ها نمونه خونی گرفته و میزان گلوکز، اوره، کراتینین و آلبومین مورد سنجش قرار گرفت. مقایسه ای نیز بین تاثیر عصاره هیدروالکلی گیاه Sclerorhachis leptoclada و داروی متداول گلی بن کلامید صورت گرفت و نتایج گروه ها با استفاده از آزمون t و ANOVA با هم مقایسه شدند.

یافته ها: 

نتایج نشان داد که تجویز عصاره هیدروالکلی گیاه Sclerorhachis leptoclada قادر است میزان گلوکز را در گروه های تجربی (دیابتی+عصاره با دوز 150، 300، 600) در مقایسه با گروه دیابتی به صورت معناداری کاهش دهد (0/001>p). همچنین مصرف عصاره هیدروالکلی گیاه Sclerorhachis leptoclada در بیماران دیابتی باعث کاهش قابل توجه سطح تری گلیسرید و HDL و LDL در رت های دیابتی می گردد و دارای اثرات هیپوگلیسمیک می باشد.

نتیجه گیری: 

نتایج این تحقیق نشان داد که مصرف عصاره هیدروالکلی گیاه Sclerorhachis leptoclada در رت های دیابتی باعث کاهش قابل توجه سطح سرمی گلوکز، تری گلیسرید و کراتینین در رت های دیابتی می گردد و دارای اثرات هیپوگلیسمیک می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
344 تا 354
لینک کوتاه:
magiran.com/p2207978 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!