اثرات کشندگی اسانس های گیاهی فرموله شده روی شپشک آردآلود پنبه (Phenacoccus solenopsis (Hem.: Pseudococcidae در شرایط آزمایشگاهی و مزرعه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این پژوهش پس از تهیه فرمولاسیون هایی از اسانس های پونه Mentha longifolia، نعناع فلفلی Mentha piperita  و لعل کوهستان Oliveria decumbens ، کیفیت فرمولاسیون های ساخته شده بر اساس روش FAO بررسی شد. سپس کارایی حشره کشی این ترکیبات در مقایسه با آفت کش های دایابون و استامی پرید علیه پوره سن اول و حشرات کامل شپشک آردآلود پنبهPhenacoccus solenopsis  در شرایط آزمایشگاهی و مزرعه ای مورد بررسی قرار گرفت. آزمایش های مزرعه ای در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با چهار تکرار انجام گرفت. تعداد پوره سن اول و حشره کامل شپشک در نوبت های یک روز قبل و سه، هفت و چهارده روز بعد از تیمار شمارش شد. میزانLC50  فرمولاسیون پونه، نعناع فلفلی، لعل کوهستان، دایابون، دایابون+ روغن کنجد و استامی پرید در آزمایشگاه روی حشرات کامل شپشک با گذشت 48 ساعت از زمان تیمار به ترتیب 55/164، 41/171، 92/195، 85/6177،  58/3316 و 28/69 میلی گرم بر لیتر و میزان همین شاخص در مورد پوره های سن اول به ترتیب 77/49، 13/55، 32/65، 10/4256، 89/2159 و 45/16 میلی گرم بر لیتر برآورد شد. نتایج زیست سنجی مزرعه ای نشان داد که اسانس های فرموله شده اثرات قابل قبولی روی مراحل رشدی شپشک آردآلود پنبه داشتند. آفت کش استامی پرید سمیت بیشتری نسبت به سایر ترکیبات داشت اما با گذشت زمان اثر آن کاهش یافت. نتایج به طور کلی نشان داد اسانس های فرموله شده به عنوان ترکیبات امیدبخش شناخته شده و می توانند به عنوان یک فرآورده کاربردی در مدیریت تلفیقی این آفت مورد استفاده قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p2209973 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!