تاثیر گازهای دی اکسیدکربن و آمونیاک روی حشرات کامل سوسک چهار نقطه ‏ای حبوبات Callosobruchus maculatus و شپشه گندم Sitophilus granarius

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سوسک چهار نقطه‏ای حبوباتCallosobruchus maculatus  و شپشه گندم Sitophilus granarius از مهمترین آفات انباری هستند که با تغذیه از دانه‏های حبوبات و غلات موجب خسارت‏های سنگین می‏شوند. به‏دلیل اهمیت اقتصادی آفات انباری و مقاوم شدن آنها نسبت به ترکیبات تدخینی رایج، جایگزین کردن ترکیبات مناسب دیگر در امر کنترل ضروری می‏باشد. تحقیقات نشان داده است که اتمسفر تغییر یافته می‏تواند موجب مرگ و میر تعداد زیادی از گونه‏های آفات انباری شود. لذا در این تحقیق، اثر این روش بر پایه استفاده از گازهای دی اکسیدکربن و آمونیاک در داخل شیشه‏های بی‏هوازی علیه حشرات کامل سوسک چهار نقطه‏ای حبوبات و شپشه گندم به تنهایی و در ترکیب با هم، مورد بررسی قرار گرفت. میزان مرگ و میر بعد از 24 ساعت ثبت گردید. مقادیر LC50 دی اکسیدکربن روی حشرات کامل سوسک چهار نقطه‏ای حبوبات و شپشه گندم به ترتیب برابر با 53/1322 و 96/1283پی‏پی‏ام به دست آمد. این مقادیر برای گاز آمونیاک روی دو آفت مذکور به‏ترتیب برابر با 24/250 و 79/366 پی‏پی‏ام بود. مرگ و میر ناشی از اختلاط گاز دی اکسیدکربن و آمونیاک (در مقادیر LC25) روی حشرات کامل سوسک چهار نقطه‏ای حبوبات و شپشه گندم به‏ترتیب 67/86 و 33/93 درصد برآورد شد. اثر غلظت‏های 72/2238 و 78/3630 پی‏پی‏ام گاز دی اکسیدکربن و غلظت‏های 58/426 و 55/549 پی‏پی‏ام گاز آمونیاک روی جوانه زنی لوبیا چشم بلبلی و گندم نیز مورد ارزیابی قرار گرفت. در تمامی موارد میزان جوانه‏زنی بذور بالای 98 درصد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p2209978 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!