چارچوب مفهومی بیمارستان هوشمند تحت صنعت 0/4

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

انقلاب صنعتی چهارم شامل ترکیب دستگاه های شبکه با روش های رایانش ابری، تحلیل داده های بزرگ و هوش مصنوعی است که باعث می‌شود چنین زیرساختی، هوشمند نامیده شود. در یک بیمارستان هوشمند، همه وسایل و دستگاه ها به گونه ای طراحی شده اند که به هم متصل شوند و یکپارچه شوند تا در نهایت مراقبت های بهتری از بیمار صورت پذیرد و باعث افزایش کارایی و کاهش اتلاف وقت شوند. از همین رو هدف این پژوهش شناسایی مولفه های یک بیمارستان هوشمند بر اساس فناوری های تحول آفرین صنعت 0/4 بود.

مواد و روش ها

این پژوهش کیفی در دو مرحله در زمستان 1398 انجام شده است. در مرحله اول مولفه های مربوط به بیمارستان هوشمند از مطالعات پیشین شناسایی گردید. در مرحله دوم بر اساس روش دلفی نظر خبرگان در خصوص مولفه ها و مدل مفهومی ارزیابی شد. کمیته خبرگان پژوهش شامل 15 نفر از متخصصان فعال فناوری اطلاعات در حوزه پزشکی بر اساس نمونه گیری هدفمند بودند.

یافته ها

بر اساس یافته های این پژوهش مولفه های بیمارستان هوشمند شامل هشت فناوری: اینترنت اشیا، رباتیک، زنجیره بلوک، رایانش ابری، کلان داده، واقعیت مجازی و افزوده، تولید افزایشی و هوش مصنوعی بود.

نتیجه گیری

مدیران بیمارستان ها با توجه به مولفه های بیمارستان هوشمند باید درصدد تجهیز سازمان خود باشند و کلیه فرایندها و تجهیزات را با فناوری های تحول‌آفرین منطبق سازند. با توجه به وجود تحریم ها سرمایه گذاری در سازمان های دانش بنیان داخلی و فعال در زمینه فناوری های نوین و ایجاد اتحاد استراتژیک با آنها می تواند راهکار مناسبی برای سیاستگزاران نظام سلامت باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p2210093 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!