ردیابی مولکولی آدنوویروس های پرندگان در گله های ماکیان گوشتی مشکوک به گنجیدگی درون هسته ای (IBH) در استان های مرکزی و قم، ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
آدنوویروس ها عوامل عفونی رایج در طیور در سراسر جهان هستند و گستره ی وسیعی از حدت ها و علایم بالینی را نشان می دهند. اهمیت حضور عفونت های آدنوویروسی علاوه بر خسارات اقتصادی، همراهی آن هاباسایر بیماری های ویروسی می باشد. هدف از این پژوهش، ردیابی مولکولی آدنوویروس و بررسی هیستوپاتولوژی جراحت های کبدی جوجه های گوشتی در موارد مشکوک به هپاتیت ویروسی دارای گنجیدگی در استان های مرکزی و قم می باشد. در این راستا از 10 گله ی ماکیان گوشتی دارای تلفات در هر استان ، زمستان 97 و بهار 98، نمونه های کبد جدا شد. مرغ های این گله هادرسنین6 تا 41 روزگی بودند. جهت بررسی مولکولی، PCR بر روی ناحیه متغیر Loop1 در ژن هگزون انجام شد. جهت بررسی هیستوپاتولوژی، قسمتی از بافت-های کبد درون فرمالین بافر 10 درصد قرار داده شدند و پس از انجام مراحل روتین در آزمایشگاه پاتولوژی، مورد بررسی میکروسکوپی قرار گرفتند. نهایتا 9 گله از 20گله ی مورد بررسی، در آزمایش PCR، مثبت بودند.این موارد مثبت پس از تعیین توالی در گروه ژنوتیپی E و D آدنوویروس های مرغی و سروتیپ های 8b وD11 قرار گرفتند. همچنین در مطالعه ی میکروسکوپی کبدهای مبتلا، نکروز همراه با نفوذ هتروفیل های متعدد در اطراف این مناطق و درون سینوزییدهای کبدی مشاهده گردید. در هسته هپاتوسیت های سالم اطراف مناطق نکروز شده گنجیدگی درون هسته ای بازوفیلیک دیده شد. با تایید حضور ویروس عامل IBH در این استان ها، لزوم برنامه های پیشگیری در فارم های مادر و گوشتی مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
2 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p2211049 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!