اثرات سایتوتوکسیسیتی و ضدباکتریایی لاکتوباسیلوس ساکئی بر رده سلولی آدنوکارسینومای کولورکتال انسان (HT-29) و برخی میکروب های بیماری زا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

حتی پس از انجام جراحی به عنوان موثرترین راه درمانی برای سرطان کولورکتال، در حدود 40%-30 مبتلایان، عود مجدد دیده می شود. در مطالعه حاضر اثرات سایتوتوکسیسیتی و ضدباکتریایی لاکتوباسیلوس ساکیی بر رده سلولی آدنوکارسینومای کولورکتال انسان (HT-29) و برخی میکروب های بیماری زا مورد بررسی قرار گرفت.

روش بررسی

در تحقیق حاضر که به صورت تجربی از اردیبهشت 1397 تا شهریور 1397 در مراکز تحقیقات سلولی- تکوینی و باکتری شناسی مجتمع آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد انجام شد، اثر ضدباکتریایی مایع رویی کشت باکتری های لاکتوباسیلوس ساکیی علیه عوامل بیماری زای باکتریایی به کمک روش چاهک بررسی گردید. با کشت رده سلولی (HT-29) در محیط کشت DMEM محتوی 10% سرم جنین گاوی و تیمار سلول ها در غلظت های 5، 10، 15 و mg/ml 20 از متابولیت های ساکیی و انکوبه شدن در زمان 24، 48 و 72 ساعت، میزان رشد سلولی با روش رنگ سنجی MTS طبق دستورالعمل کیت در هر سه زمان انکوباسیون مورد بررسی قرار گرفت. به منظور کاهش خطا، آزمون ها با سه بار تکرار انجام گرفت.

یافته ها: 

ساکیی قادر به تولید متابولیت های مقابله کننده با عوامل بیمار ی زای باکتریایی می باشد. به علاوه تیمار رده سلولی HT-29 با متابولیت های تولید شده توسط ساکیی نشان داد که با افزایش غلظت متابولیت ها، به صورت وابسته به دوز و زمان، توان زیستی در این رده سلولی (HT-29) کاهش می یابد (05/0<p).

نتیجه گیری:

 به نظر می رسد زمینه ی تحقیقاتی مناسبی برای بهره برداری از ترکیبات فعال زیستی تولید شده توسط لاکتوباسیلوس ساکیی در کنترل و مقابله با عوامل بیماری زای باکتریایی و درمان آدنوکارسینومای کولورکتال (HT-29) وجود داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
644 تا 650
لینک کوتاه:
magiran.com/p2211265 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!