بررسی اسمبلیج ژیاردیا اینتستینالیس انسانی در استان مرکزی، ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ژیاردیازیس عفونت  روده کوچک با انتشار جهانی استانتقال انگل فقط توسط کیست های رسیده انجام می شود. شناسایی توزیع جغرافیایی اسمبلیج ها و ژنوتیپ های ژیاردیا اینتستینالیس به منظور تعیین الگوی انتقال آنها در هر منطقه از کشور اهمیت دارد. لذا مطالعه کنونی به منظور تعیین اسمبلیج غالب ژیاردیای در نمونه های انسانی شهر اراک انجام شد.

روش کار

نمونه های مدفوع آلوده به ژیاردیا از آزمایشگاه های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اراک جمع آوری و کیست های ژیاردیا به روش شناورسازی  جداسازی شد و استخراج DNA به روش فنل- کلروفرم بر روی این نمونه ها انجام شد. محصول استخرج DNA در واکنش PCR بر پایه شناسایی ژن بتاژیاردین  استفاده شد و محصول این واکنش جهت توالی یابی  ارسال گردید.

یافته ها

در این مطالعه 25 نمونه مدفوع آلوده  به ژیاردیا مورد بررسی قرار گرفت و 12 محصول  واکنش PCR جهت توالی یابی ارسال گردید. از این نمونه ها 10 توالی تشابه  98 درصدی با توالی LC508640.1 و LC508640.1 بوده و  2 نمونه تشابه 97 درصدی با  توالی JN616244.1 انگل ژیاردیا اینتستینالیس داشت. این ایزوله ها در ژن بانک ثبت شدند   نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که اسمبلیج غالب انگل ژیاردیا اینتستینالیس در شهر اراک از نوع A می باشد.

نتیجه گیری

اسمبلیج همه ایزوله های بدست آمده در مطالعه کنونی با نوع A تطابق داشت. با توجه به این که اسمبلیج A بیشتر انسان و سایر پستانداران را آلوده می به نظر می رسد الگوی  اپیدمیولوژیکی انتقال ژیاردیا در شهر اراک ، زیونوتیک است.

زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p2212566 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!