تاثیر کروسین بر میزان بیان miRNA-15a در سلول های B ترانسفورم شده با ویروس اپشتین بار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با وجود پیشرفت های چشمگیر در تشخیص و درمان، سرطان یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در دنیا محسوب می شود. کروسین به عنوان کاروتنویید اصلی موجود در زعفران، اثرات ضد توموری قوی در تومورهای پستان، لوزالمعده و معده از خود نشان داده است. با این حال، هنوز اثرات ضد لنفومای کروسین به ویژه در لنفوم های سلول B مشخص نیست. هدف از مطالعه حاضر، بررسی اثر سایتوتوکسیسیتی کروسین روی سلول های B ترانسفورم شده با ویروس اپشتین بار لنفوم بود.

روش کار

در این مطالعه، تاثیر کروسین بر رده سلولی  CO 88BV59-1 LCL که نوعی لنفوم B آلوده به ویروس اپشتاین بار است مورد بررسی قرار گرفت. سلول ها به مدت سه روز با کروسین 2/0 تا 200 میکرومولار تحت درمان قرار گرفتند. میزان زنده مانی سلول و آپوپتوز به ترتیب با استفاده از روش MTT و فلوسیتومتری مورد بررسی قرار گرفتند. همچنین بیان miRNA-15a3p و miRNA-15a5p توسط Real-Time PCR تعیین شد.

یافته ها

کروسین به طور قابل توجهی تکثیر و آپوپتوز ناشی از سلول های آلوده به ویروس به روش وابسته به دوز و زمان را مهار کرد (05/0 <P). در سلول های تیمار شده با کروسین تغییر معناداری در میزان بیان miRNA-15a3p و miRNA-15a5p در مقایسه با سلول های تیمار نشده مشاهده نشد  (05/0 >P).

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که با توجه با تاثیر کروسین در کاهش زنده مانی و افزایش آپوپتوز سلول های لنفومی و همچنین عدم تغییر در میزان بیان  miRNA-15a می توان از آن به عنوان یک کاندید درمانی در درمان لنفوم سلول B مرتبط با ویروس اپشتاین بار در نظر گرفت.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p2212569 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!