ارزیابی دوره آموزشی ضمن خدمت (احیاء نوزاد) پرستاران و ماماها با استفاده از مدل کرک پاتریک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

امروزه مدیران سازمان ها، آموزش و توسعه منابع انسانی را از  حیاتی ترین وظایف خود در راه بهسازی سازمان می دانند. کیفیت دوره های آموزشی و پژوهشی از دغدغه هایی است که همیشه نظام دانشگاهی برای دستیابی به آن تلاش می کنند و ارتقای مستمر کیفیت آموزش مستلزم استفاده از ارزیابی آموزشی است. این مطالعه با هدف ارزیابی دوره آموزشی احیاء نوزاد پرستاران و ماماها براساس دو سطح مدل کرک پاتریک انجام گرفت.

روش ها

این پژوهش از نوع کاربردی و از نظر ماهیت و چگونگی گردآوری اطلاعات توصیفی- تحلیلی است. جامعه پژوهش شامل 50 نفر از پرستاران و ماماهایی بود که برای اولین بار در کارگاه آموزشی احیاء نوزاد در سال 96 شرکت داشتند. برای تعیین سطح یادگیری مهارت احیاء نوزاد در محیط کار و سطج واکنش، میزان رضایت آنان از پرسشنامه محقق ساخته با توجه به مدل کرک پاتریک استفاده شد. برای روایی پرسشنامه از روایی محتوایی و صوری، و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تایید شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری توصیفی (میانگین، درصد فراوانی و فراوانی) و استنباطی (آزمون واریانس یک طرفه (ANOVA)، t تک نمونه ای و آزمون t دو گروه مستقل) با استفاده از نرم افزار آماری (SPSS) تجزیه و تحلیل گردید.

یافته ها

نتایج این پژوهش نشان داد که بین میزان رضایتمندی فراگیران با سابقه کار و مقطع تحصیلی تفاوت معنی داری وجود ندارد. براساس میانگین کسب شده درسطح واکنش (0/48±1/52) و t تک نمونه ای (22/31=p= 0/000, t)، شرکت کنندگان به طورکلی از برگزاری دوره آموزشی احیاء نوزاد رضایت داشتند و در سطح یادگیری، با توجه به میانگین نمرات پیش آزمون شرکت کنندگان (3/87±14/76) و نمرات پس آزمون آنان (1/63±17/93) و نتایج آزمون t دو گروه مستقل (p=0/000,t=5/32) نشان داد میزان یادگیری بعد از شرکت در دوره آموزشی افزایش معنی داری داشته است.

نتیجه گیری

باتوجه اختلاف معنی دار بین میزان یادگیری در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون و رضایت فراگیران از برگزاری دوره آموزشی، برای اثربخشی دوره های آموزشی ضمن خدمت انتظار می رود مسیولان آموزشی با درنظر گرفتن نقاط ضعف و قوت دوره آموزشی، زمینه های بهبود کیفیت دوره های آموزشی را باتوجه به نتایج ارزیابی فراهم نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
4 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p2212667 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!