تاثیر استفاده از نشاسته خام از طریق اصلاح با آنزیم α-آمیلاز برای آهار زنی سطحی کاغذ به عنوان جایگزینی برای نشاسته اکسیدی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این تحقیق باهدف اصلاح نشاسته با آنزیم α-آمیلاز و مقایسه آن با نشاسته اکسیدی برای آهار سطحی کاغذ انجام شد. نشاسته خام تحت شرایط مختلف دمایی و زمانی با افزودن α-آمیلاز، برای دست یابی به گرانروی متناسب با نشاسته اکسیدی برای آهارزنی کاغذ پایه آماده سازی شد. سپس نمونه های کاغذ صنعتی با نشاسته اصلاح شده با آنزیم و نشاسته اکسیدی آماده شده به روش غوطه وری مورد آهارزنی سطحی قرار گرفتند و نهایتا ویژگی های فیزیکی و مکانیکی کاغذ های آهارزنی شده اندازه گیری و مورد ارزیابی قرار گرفت. بر اساس نتایج این تحقیق، گرانروی نشاسته اکسیدی با غلظت 5 درصد، در دمای 95 درجه سانتی گراد طی آماده سازی به 51/17 سانتی پوآز رسید و برای دست یابی به این مقدار گرانروی نشاسته با α-آمیلاز در دمای 85 درجه سانتی گراد با مصرف 005/0 درصد بر مبنای وزن خشک نشاسته آماده شد. همچنین نتایج پخت نشاسته با افزودن α-آمیلاز نشان داد که با تغییر دما، مدت زمان، غلظت آنزیم و نشاسته خام، امکان دست یابی به طیف متنوعی از گرانروی وجود دارد. ارزیابی ویژگی های فیزیکی و مکانیکی نشان از بهبود بیشتری در ویژگی های کاغذ شامل شاخص های مقاومت به کشش طولی (30 درصد) و عرضی (28 درصد)، پارگی طولی (15 درصد) و عرضی (7 درصد)، ترکیدگی (15 درصد)، لهیدگی کنگره (7 درصد) و لهیدگی حلقه کاغذ (30 درصد) آهارزنی شده با نشاسته اصلاح شده با آنزیم در مقایسه با نشاسته اکسیدی داشت. به طورکلی استفاده از آنزیم α-آمیلاز در مقایسه با نشاسته اکسیدی امکان آماده سازی اقتصادی نشاسته با گرانروی متنوع برای شرایط مختلف جهت ارتقاء معینی در ویژگی های کاغذ را فراهم می آورد که می تواند برای کاربرد صنعتی موردتوجه قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
433 تا 443
لینک کوتاه:
magiran.com/p2215932 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!