بازنگری برنامه آموزشی دوره علوم پایه مقطع دکترای حرفه ای پزشکی عمومی در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ادغام به عنوان یک استراتژی مهم در آموزش پزشکی پذیرفته شده است. پیامد نهایی این فرآیند منوط به نحوه سازماندهی موضوعات مختلف در کنار یکدیگر میباشد. تلفیق موضوعات درسی (حوزه های محتوایی) که اغلب به صورت مجزا از یکدیگر در برنامه های آموزشی گنجانده میشود با هدف ارتباط دادن و در هم آمیختن محتوای برنامه درسی به منظور انسجام تجارب یادگیری فراگیران از جمله رسالتهای بازنگری آموزش پزشکی محسوب میگردد.

روش

این پژوهش کاربردی و از نوع مطالعات مقطعی (Sectional-Cross) است. جامعه آماری آن شامل 602 دانشجوی مرحله علوم پایه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد میباشد. با عنایت به نمونه گیری به روش سرشماری، دانشجویان ورودی نیمسال دوم سال تحصیلی 1396 شامل 150 نفر که در برنامه آموزشی ریفورم شده در قالب کورس شرکت داشته اند و دانشجویان ورودی نیمسال دوم سال تحصیلی 1395 شامل 130 نفر که در برنامه آموزشی متداول و به شیوه ترمی حضور داشته اند از نظر پیامدهای یادگیری و تعداد دانشجویان آسیبپذیر مورد مقایسه قرار گرفتند. فرضیه های پژوهش با استفاده از آزمونهای t مستقل و کای دو با استفاده از SPSS بررسی شد.

یافته ها

یافته ها حاکی از آن بود که با 95 درصد اطمینان یادگیری دانشجویانی که در برنامه آموزشی ریفورم شده در قالب کورس شرکت داشتند بیشتر از دانشجویانی است که در برنامه آموزشی متداول به صورت ترمی حضور داشته اند. میانگین پیامدهای یادگیری به ترتیب برای گروه برنامه آموزشی متداول به شیوه ترمی و برنامه آموزشی ریفورم شده در قالب کورس و 14/10±2/62 ،تشریح علوم موضوع برای 16/76±2/80 و 14/30±3/28 از است عبارت موضوع برای 15/44±2/85 و 14/35±3/13 و فیزیولوژی موضوع برای 15/13±2/93 بیوشیمی که طی تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده به دست آمده است. ؛ با این حال، تفاوت معناداری در تعداد دانشجویان آسیب پذیر در دو گروه مورد مطالعه مشاهده نشد.

نتیجه گیری

بازنگری مرحله علوم پایه برنامه آموزشی مقطع دکترای حرفه ای پزشکی عمومی در دانشکده پزشکی و استفاده از برنامه آموزشی در قالب کورس در آموزش پزشکی میتواند موجب ارتقای پیشرفت تحصیلی دانشجویان گردد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
25 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p2216315 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!