جایگاه امامت باطنی از دیدگاه بریلویه
بریلویه برای امامان دوازده گانه شیعه قایل به خلافت و ولایت باطنی هستند و معتقدند که علی (ع) به عنوان اولین امام و خلیفه باطنی است و بعد از آن حضرت، یکایک امامان تا امام مهدی (عج) خلفای باطنی می باشند. از دیدگاه بریلویه، تعیین امامت و خلافت باطنی، انتصابی است و مردم در تعیین امام و خلیفه باطنی، نقشی ندارند و انتخاب ایشان از سوی خداوند متعال است؛ اما در خلافت ظاهری، قایل به انتخابی بودن خلیفه و امام هستند و انتخاب امام را بر عهده مردم می دانند. بریلویه برای امام باطنی شاخصه هایی نظیر: علم، علم غیب، افضلیت، شجاعت، کرامت، تصرف و غوثیت، بیان کرده اند. نگارنده در این نوشتار با بهره گیری از روش توصیفی - تحلیلی مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای، به بررسی جایگاه امامت باطنی از دیدگاه بریلویه پرداخته و به این نتیجه رسیده است که آنان در این زمینه، دارای اشتراکات فراوانی با مذهب شیعه هستند.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.