نقش خودکارآمدی، فاجعه سازی درد و ترس از حرکت در میزان سازگاری با درد مزمن بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

افراد از را ه های گوناگونی به درد مزمن واکنش نشان م یدهند و میزان سازگاری با درد در آنها یکسان نیست. مطالعه حاضر با

هدف

بررسی سطوح سازگاری با درد مزمن در بیماران مبتلا به آرتریت روماتویید بر اساس کیفیت زندگی، ناتوانی جسمی و سطح افسردگی و نیز بررسی نقش سه متغیر فاجعه سازی درد، ترس از حرکت و خودکارآمدی در پی شبینی سازگاری با درد مزمن صورت گرفته است.

مواد و رو شها: 

در این مطالعه مقطعی- تحلیلی 123 نفر از افراد مبتا به بیماری آرتریت روماتویید همراه با شکایت از درد مزمن، و دارای سن بالاتر از 18 سال وارد مطالعه شدند. بیماران از خرداد سال 1396 تا خرداد 1397 برای درمان به درمانگاه روماتولوژی بیمارستان شریعتی تهران مراجعه کرده بودند. بیماران به وسیله پرسشنامه کیفیت زندگی The Short Form Health Survey SF-36 ، پرسشنامه خودکارآمدی درد Pain Self-efficacy QuestionnairePSEQ ، پرسشنامه ناتوانی جسمی Physical Disability Questionnaire PDQ ، خرده مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس Depression, Anxiety and Stress Scales DASS ، پرسشنامه ترس از حرکت تمپا Tampa Scale for Kinesiophobia TSKو پرسشنامه فاجع هسازی درد Pain Catastrophizing Scale PCS مورد ارزیابی قرار دگرفتند. برای تحلیل داد ه ها نیز از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره چندگانه استفاده شد.

یافته ها: 

یافته ها نشان داد که بین میزان خودکارآمدی در افراد، ترس از حرکت و فاجعه سازی، با سازگاری درد مزمن ارتباطات معن یداری وجود دارد P>0.01. همچنین نتایج حاصل از انجام تحلیل رگرسیون چندمتغیره چندگانه حاکی از آن است که متغیرهای ترس از حرکت و فاجعه سازی درد به طور معنی داری قادر به تبیین متغیر ناتوانی جسمی هستند. متغیرهای خودکارآمدی و فاجعه سازی درد تاثیر معن یداری روی افسردگی داشتند. همچنین متغیرهای فاجعه سازی درد، ترس از حرکت و باورهای خودکارآمدی روی هر دو مولفه جسمی و روانی کیفیت زندگی فرد موثر هستند.

نتیجه گیری:

  رابطه بین درد و ناتوانی جسمی و سایر ابعاد سازگاری با درد مزمن از طریق باورهای مربوط به درد و راهبردهای مقابله با درد تعدیل م یگردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
80 تا 93
لینک کوتاه:
magiran.com/p2217100 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!