تاثیر استنشاق رایحه نعنا بر اضطراب بیماران کاندید آنژیوگرافی عروق کرونر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اضطراب یکی از مهم ترین مشکلات ذهنی در بیماران کاندید آنژیوگرافی عروق کرونر می باشد که می تواند باعث پیامدهای منفی فیزیولوژیکی و روان شناختی شده و در نهایت منجر به افزایش طول مدت بستری در بیمارستان، افزایش نیاز بیمار به داروهای مسکن، افزایش هزینه ها و افزایش بروز عوارض آنژیوگرافی شود. از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر رایحه درمانی بر اضطراب بیماران کاندید آنژیوگرافی عروق کرونر انجام یافته است.

روش بررسی

در این کارآزمایی بالینی تصادفی، 80 بیمار تحت آنژیوگرافی عروق کرونر که به بخش پست کت بیمارستان شهید محمدی بندرعباس در سال 1397 مراجعه کرده بودند انتخاب، و با استفاده از جدول اعداد تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. در گروه مداخله پدهای چشمی آغشته به 2/0 میلی لیتر اسانس نعنا و در گروه کنترل 2/0 میلی لیتر دارونما که برروی سینه آن ها نصب شده بود، به مدت 20 دقیقه استفاده شد. سطح اضطراب بیماران قبل و بعد از مداخله ثبت شد. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه استاندارد اضطراب اشپیل برگر استفاده شد. داده ها در نرم افزار آماری SPSS نسخه 24 با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی مطابق اهداف مطالعه تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

نتایج تحلیل داده ها نشان داد که رایحه درمانی باعث کاهش معنادار اضطراب آشکار بیماران در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل شده است (006/0=p). همچنین آزمون آماری تی زوجی نشان داد در گروه مداخله میانگین نمره اضطراب بعد از مداخله به طور معنا داری کم تر از قبل از مداخله بوده است (001/0<p)، در حالی که این تفاوت در گروه کنترل معنادار نبود (90/0=p).

نتیجه گیری

براساس یافته های حاصل از مطالعه می توان نتیجه گرفت که رایحه درمانی با استنشاق رایحه نعنا بر کاهش اضطراب آشکار بیماران کاندید آنژیوگرافی عروق کرونر موثر بوده است. توصیه می شود پرستاران جهت کاهش اضطراب بیماران از رایحه درمانی به عنوان یک روش غیردارویی استفاده کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
266 تا 279
لینک کوتاه:
magiran.com/p2217199 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!