بررسی ویژگی های مورفولوژیکی و فیتوشیمیایی توده های با منشا ایرانی و خارجی مرزه تابستانه (Satureja hortensis L) در شرایط کشت در مزرعه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مرزه تابستانه با نام علمی Satureja hortensis L.، متعلق به خانواده نعناعیان است. این گیاه از گیاهان دارویی مهم است که به صورت زراعی وحشی استفاده می شود. در این پژوهش، 20 توده مرزه تابستانه از مناطق مختلف ایران و جهان جمع آوری و تنوع ژنتیکی آنها براساس صفات مورفولوژیکی و فیتوشیمیایی با تجزیه آماری تک متغیره و چندمتغیره بررسی شد. نتایج تجزیه واریانس داده ها تفاوت معنی داری بین صفات بررسی شده نشان داد. ضریب تغییرات برخی صفات بالا بود که نشان دهنده تنوع زیاد در صفات است. نتایج بررسی مورفولوژیکی توده ها نشان داد صفاتی ازجمله تعداد برگ، تعداد برگه، وزن صد دانه و تعداد بذر در گیاه بسیار متنوع بود، در بیشتر صفات مورفولوژیکی، توده های ازبکستان و بلغارستان بیشترین عملکرد را داشتند و در صفت درصد اسانس، توده کرج بهترین بود. برآورد ضرایب همبستگی بین صفات نشان داد بیشترین ضریب همبستگی بین سطح مقطع بوته با تعداد برگ (99/0) بود و تعداد برگ با تمام صفات، همبستگی مثبت و معنی داری داشت. تحلیل عاملی، صفات را به شش عامل تقسیم کرد که 85/85 درصد واریانس را توجیه کردند؛ همچنین تجزیه خوشه ای، توده های بررسی شده را در چهار گروه طبقه بندی کرد؛ از این رو با توجه به نتایج گروه بندی، ارتباطی بین تنوع ژنتیکی و فاصله جغرافیایی توده ها مشاهده نشد که بیان کننده تاثیر سایر عوامل به غیر از الگوی پراکنش جغرافیایی در تنوع ژنتیکی این گیاه است. درمجموع، نتایج این پژوهش وجود تنوع ژنتیکی شایان توجهی بین توده های مرزه تابستانه موجود در جهان را تایید کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p2217299 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!