شناسایی راهکارهای موثر تفویض اختیار به مدیران: مطالعه ی موردی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

اداره‌ ی سازمان‌های کنونی بدون تفویض قسمتی از اختیارات در سطوح مدیریتی دشوار است. با وجود اهمیت تفویض اختیار به مدیران، به نظر می‌رسد این مهم در سازمان‌ها مورد غفلت قرار گرفته ‌است. این پژوهش با هدف شناسایی راهکارهای موثر تفویض اختیار در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفت.

مواد و روش ها

مطالعه ی حاضر در سال 1398 در 2 مرحله انجام شد. در مرحله ی اول، راهکارهای موجود برای افزایش تمایل مدیران به تفویض اختیار از طریق مطالعه ی مروری استخراج شد. در مرحله ی دوم با انجام 18 مصاحبه ی‌ نیمه‌ساختارمند چهره‌به‌چهره فردی و برگزاری یک جلسه ی گروهی متمرکز، راهکارهای موثر و مناسب برای افزایش تمایل مدیران به تفویض اختیار در دانشگاه مورد مطالعه از دیدگاه ذینفعان، شناسایی شد. داده ها در این مرحله با روش تحلیل تماتیک و توسط 2 نفر تحلیل شدند.

یافته ها

مرور مطالعات، 2 گروه راهکار را در سطح سازمانی و فردی برای افزایش تمایل مدیران به تفویض اختیار نشان داد. تاثیر اجرای راهکارها به‌ صورت کامل در مطالعات قبلی بررسی نشده است. در تحلیل یافته‌های کیفی 3 تم (شامل اهمیت تفویض اختیار در سطوح مدیریتی دانشگاه، موانع تفویض اختیار در دانشگاه و راهکارهای موثر تفویض اختیار به مدیران در دانشگاه) و 4 زیرتم (شامل شفاف‌سازی فرایند تفویض اختیار، آموزش نحوه ی تفویض اختیار، استقرار روش‌های صحیح نظارت و ارزشیابی و استفاده از روش‌های انگیزشی متناسب با عملکرد مدیران) شناسایی شد.

نتیجه گیری

با توجه به اینکه مهم‌ترین مانع برای تفویض اختیار در سطوح مدیریتی مربوط به فرایندها است، پیشنهاد می‌شود شیوه ی آموزش‌ها و فرایند ارزیابی عملکرد و پاداش‌دهی سازمانی در راستای افزایش مهارت و ایجاد انگیزه برای تفویض بیشتر اختیار بازنگری شود. همچنین به منظور سنجش اثربخشی و ملاحظات اجرایی، انجام مطالعه‌های بیشتری در مورد شیوه‌ی موثر اجرای راهکارها و پایش و ارزیابی اثرات اجرای راهکارها توصیه میگردد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
305 تا 315
لینک کوتاه:
magiran.com/p2217349 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!