تاثیر موسیقی بر شاخص های فیزیولوژیکی بیماران ضربه به سر بستری در بخش مراقبت های ویژه: یک کارآزمایی بالی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ارایه مراقبت پرستاری که کمترین عارضه و بالاترین اثر بخشی را در بیماران بد حال داشته مهم ترین هدف در مراقبت پرستاری است. از این رو این مطالعه به بررسی تاثیر موسیقی بر شاخص های فیزیولوژیکی بیماران ضربه به سر بستری در بخش های ویژه ترومای شهر قزوین طراحی شده است تا از این طریق بتواند به بهبود مراقبت پرستاری و کاهش زمان بستری بیماران کمک نماید.

روش ها

مطالعه حاضر از نوع کارآزمایی بالینی است. جامعه پژوهش شامل بیماران ضربه مغزی بستری در بخش مراقبت های ویژه ترومای شهر قزوین در سال 1397-1398 بود. جهت جمع آوری داده ها بیماران دارای شرایط ورود به مطالعه بر اساس نمونه گیری در دسترس انتخاب و با استفاده از روش تخصیص تصادفی وارد گروه کنترل (n=27) و گروه مداخله (n=27) شدند. در گروه کنترل تنها  مراقبت های معمول روزانه برای بیماران انجام می شد در گروه آزمون موسیقی منتخب به مدت 15دقیقه و هفت روز از طریق هدفون به سمع بیماران رسید. ابزار گردآوری داده ها در این مطالعه از پرسش نامه؛ اطلاعات دموگرافیک و چک لیست بررسی وضعیت علایم حیاتی استفاده شد. 

یافته ها

در این مطالعه 54 نمونه در تجزیه و تحلیل آماری وارد شدند. مشخصات دموگرافیک بین دو گروه تفاوت معناداری نداشت (05/0> P). بعد از انجام مداخله در روزهای ششم و هفتم مطالعه تفاوت آماری معناداری در میانگین نبض، تنفس فشار خون  و میزان اشباع اکسیژن خون دو گروه مشاهده شده است (05/0>P)  اما در خصوص درجه حرارت بیماران تفاوت معنی پس از مداخله در دو گروه یافت نشد (P>0.05).

نتیجه گیری

به نظر می رسد موسیقی می تواند به عنوان یک مداخله ارزان، ایمن و آسان برای بیماران کمایی با شرایط بحرانی به عنوان یک راهکار عملی برای بهبود وضعیت علایم حیاتی آنان بکار گرفته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
52 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p2217659 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!