تعیین میزان رضایت سالمندان از خدمات ارائه شده در بیمارستان های منتخب ناجا و ارائه راه کارهایی جهت ارتقای آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

رضایت مندی سالمندان، به عنوان یک ابزار جهت سنجش بهره وری و اثربخشی خدمات بیمارستانی موردتوجه است. هرگونه تصمیم گیری و برنامه ریزی در رابطه با سالمندان نیازمند شناخت دقیق و مبتنی بر مشاهدات عینی و علمی مسایل آنان هست. هدف این مطالعه تعیین وضعیت خدمات سالمندی در دو بیمارستان منتخب ناجا بود.

مواد و روش ها

تحقیق حاضر ازنظر هدف، کاربردی، ازنظر داده ها، با استفاده از روش آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری 300 نفر از مراجعین سالمند در دو بیمارستان منتخب ناجا در شهر تهران در فاصله اول بهمن ماه سال 97 تا اول آذرماه سال 98 بود که به روش در دسترس وارد مطالعه شدند. بخش کیفی مطالعه با مصاحبه های عمیق بدون ساختار و بخش کمی مطالعه با پرسشنامه با طیف لیکرت (پس از تایید روایی و پایایی) جهت تعیین میزان رضایت و مشکلات و ارایه راهکارها انجام شد.

یافته ها

میزان رضایت از پزشکان 90%، اورژانس 6/75 %، پاراکلینیک 83% بود. بیشترین مشکلات مورداشاره مراجعین سالمند در مورد هزینه ها (7/10%)، مانند هزینه آزاد برخی داروها (7/5%)، مشکل در نوبت گیری غیرحضوری (2/10%)، حجم بالای مراجعین (4/6%)، مشکلات محل پارک خودرو (6%) بود. راهکارهای ارایه شده توسط مراجعین سالمند، گسترش بیمه و بیمه تکمیلی (5/17%)، وجدان کاری (4/13%) و خدمات پیشگیری از بیماری (4/12%)، گسترش دندانپزشکی (2/8%) بود. تحلیل کمی انجام شده نشان دهنده وضعیت مطلوب درزمینه رضایت از کارکنان و نیاز به اقداماتی درزمینه کنترل هزینه ها، گسترش خدمات بیمه، خدمات ناجا و بیمارستان بود.    

نتیجه گیری

قسمت های مختلف بیمارستان با توجه به درصدها و تحلیل ها از وضعیت قابل قبولی برخوردار است اما نقایصی درباره تجهیزات، خدمات الکترونیک و برخورد کارکنان وجود دارد و خدمات سالمندی در بیمارستان های ناجا باوجود قرار داشتن در سطح درمانی مناسب، نیاز به اقدامات جدی جهت ارتقای سطح رضایت مندی دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p2218220 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!