تعیین مغایرت های اجزای الگوی مهارت های ارتباطی پزشک و بیمار کالگری-کمبریج با نگرش بیماران ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

عدم روابط مناسب بین بیمار و کارکنان درمان می تواند موجب بروز درگیری لفظی و فیزیکی و درنتیجه دخالت نیروی انتظامی و شکایت و مشکلات قانونی متعاقب آن شود. آموزش مهارت های ارتباطی با بیماران به دانشجویان پزشکی در ایران با استفاده از الگوی مشاهده ای کالگری-کمبریج انجام می شود. با توجه به تفاوت های اجتماعی، فرهنگی و باورهای افراد جامعه در بیماران ایرانی، مطالعه حاضر باهدف تعیین مغایرت های اجزای این مدل با نگرش بیماران جامعه ایرانی طراحی و انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه مقطعی در سال 1395 در بیمارستان امام خمینی شهر تهران انجام شد. جامعه آماری شامل بیماران هوشیار بستری در بخش اورژانس بودند. پرسشنامه محقق ساخته برای ارزیابی نگرش بیماران نسبت به اجزای مهارت های ارتباطی بر اساس مدل کالگری- کمبریج استفاده شد. این پرسشنامه حاوی 33 سوال در مورد اجزای مختلف مهارت های ارتباطی بود و پایایی و روایی آن پیش از استفاده در این مطالعه تایید گردید.

یافته ها

درمجموع 100 بیمار با میانگین سنی 7/16±1/43 سال در مطالعه شرکت کردند که 51 درصد مرد بودند. نگرش بیماران با دستورالعمل موردنظر در برخی موارد مغایرت داشت. در بین بیماران ساکن روستا موافقت بیشتری با دست دادن با پزشک وجود داشت (01/0=p)؛ مردان بیشتر موافق بودند که با نام خطاب شوند (03/0=p) ولی زنان بیشتر تمایل داشتند که با عبارت “خانم“بدون ذکر نام یا نام خانوادگی خطاب شوند (04/0=p)؛ 68 درصد بیماران تمایل داشتند که در حین ویزیت در مقابل پزشک بنشینند؛ فقط 31 درصد پاسخ دهندگان اجازه گرفتن پزشک قبل از معاینه را لازم دیدند؛ فقط 31 درصد بیماران موافق بودند که پزشک به بیمار غیرهمجنس خود نگاه کند. در سایر آیتم ها تفاوت معنی داری ثبت نشد.

نتیجه گیری

نگرش بیماران شرکت کننده در مطالعه حاضر با دستورالعمل موردنظر در برخی موارد مغایرت دارد و لذا بهتر است که مدل مورداستفاده فعلی جهت آموزش مهارت های ارتباطی کالگری-کمبریج برای ارتباط پزشک و بیمار در قسمت هایی با توجه به فرهنگ جامعه ایرانی بازنگری شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p2218223 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!