مقایسه فراوانی همزمان ژن های حدت (int,inv,spv (vir)) در سالمونلا تیفی موریوم و اینفنتیس از موارد بالینی با روش Multiplex PCR

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

ژن های حدت در سالمونال مربوط به ترکیبی از فاکتورهای پالسمیدی و کروموزومی بوده و یک جایگاه ژنی منفرد مسیول تمام تظاهرات بیولوژیکی در سالمونال نمی باشد. با توجه به اینکه در سروتیپ های مختلف سالمونال از نظر ژنهای حدت تفاوت وجود دارد، هدف از این مطالعه مقایسه حضور ژن های حدت پالسمیدی و کروموزومی)(vir (spv,inv,int)سالمونال اینفنتیس و تیفی موریوم از موارد بالینی در کودکان و بزرگساالن با روش PCR Multiplex بود.

روش کار

در این پژوهش 676 نمونه مدفوع از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان های امام خمینی و میالد جمع آوری شد و 60 ایزوله به عنوان سالمونال شناسایی شد. پس از انجام سروتایپینگ،30 ایزوله به عنوان سالمونال تیفی موریوم و 30 ایزوله به عنوان سالمونال اینفنتیس تشخیص داده شد. سپس با استفاده از تکنیک PCR Multiplex شیوع ژن های (vir (spv,inv,int مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

تمام سروتیپ های مورد بررسی دارای ژن های invA و Int بودند. 3/93 %سروتیپ های تیفی موریوم و 7/6 %سروتیپ اینفنتیس دارای ژن SpvC بودند. در 3/93 %از سویه های تیفی موریوم و 7/6 %از سویه های اینفنتیس هر سه ژن به صورت همزمان وجود داشت.

نتیجه گیری

ژن های حدت، شدت بیماری زایی سویه های سالمونال اینفنتیس و تیفی موریوم را افزایش می دهند، لذا جداسازی و بررسی مولکولی و ژنتیکی این ژن ها می تواند کمک شایانی به شناخت آنزیم های باکتری های نام برده نموده و به ساخت داروهای موثر برای درمان بیماری های مرتبط منجر شود

زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p2218236 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!