مقایسه تاثیر انحراف فکر شنیداری و دیداری بر درد و اضطراب بیماران تحت سنگ شکنی خارج اندامی با استفاده از امواج شوک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

روش های انحراف فکر می تواند تاثیرات متفاوتی را بر کاهش درد و اضطراب بیماران تحت اقدامات درمانی داشته باشد و چه بسا نیاز آن ها را به دریافت مسکن کاهش دهد. جهت آشکار شدن تاثیر این روش ها در بیماران تحت سنگ شکنی برون اندامی مطالعه حاضر با هدف مقایسه تاثیر روش های انحراف فکر دیداری و شنیداری بر درد و اضطراب این بیماران انجام شد.

روش بررسی

مطالعه نیمه تجربی حاضر با طرح سه گروهی (مداخله دیداری، مداخله شنیداری، کنترل) قبل و بعد در 90 بیمار تحت سنگ شکنی برون اندامی در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در سال 1398 انجام شد. داده ها قبل و بعد از مداخله توسط پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، درد کوتاه شده McGill و اضطراب Spielberger جمع آوری و توسط نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی (تی تست، تی زوج، آنالیز واریانس) تحلیل شد.

یافته ها

آزمون تحلیل واریانس نشان داد که میانگین اضطراب (84/0=P) و درد (13/0=P) بیماران قبل از مداخله بر حسب گروه های مختلف معنی دار نبود ولی میانگین اضطراب (001/0<P) و درد (001/0<P) بعد از مداخله بین گروه ها تفاوت معنی داری داشت. آزمون تعقیبی توکی نیز نشان داد که میانگین اضطراب در گروه شنیداری (001/0<P) و میانگین درد در گروه دیداری کاهش معنی داری تری(001/0<P) نسبت به بقیه گروه ها داشته است. همچنین آزمون تی زوج نشان داد که میانگین درد در گروه دیداری (001/0<P) و شنیداری (02/0=P) و اضطراب نیز در گروه شنیداری (001/0<P) و دیداری (001/0<P) بعد از مداخله نسبت به قبل از آن کاهش معنی داری داشت.  

نتیجه گیری کلی

با توجه تاثیرات مثبت انحراف فکر شنیداری و دیداری بر درد و اضطراب بیماران به مدیران و همچنین پرستاران بخش های سنگ شکنی توصیه می شود ضمن آشنایی با این روش ها و تاثیرات آن بر بیماران، شرایط استفاده از این روش ها برای کنترل و مدیریت درد و اضطراب بیماران تحت سنگ شکنی و در نتیجه افزایش رضایت آن ها را فراهم کنند. تاثیر مثبت این روش ها علاوه بر پیشگیری از عوارض ناخواسته مصرف مسکن می تواند در صرفه جویی منابع بیمارستان ها نیز ماثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 93
لینک کوتاه:
magiran.com/p2219530 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!