نقش مرجعیت علمی در فرایند توسعه در کشور: مرور نظامند مطالعات داخل کشور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مرجعیت علمی که به معنای مراجعه مستمر دیگران به یک فرد یا سازمان بعنوان صاحب نظریه است، سبب توسعه جامعه از نظر اجتماعی، اقتصادی و علمی می شود. این پژوهش با هدف تبیین نقش مرجعیت علمی در فرایند توسعه کشور با استفاده از مطالعات انجام شده صورت گرفت.

روش بررسی

این مطالعه در نیمه اول سال 1396 بر اساس پروتکل مرور نظام مند کوکران انجام و در فروردین 1399 به روز رسانی گردید. کلید واژه های مرجعیت علمی، توسعه کشور، اجتهاد علمی و اقتدار علمی در پایگاه داده ای Google Scholar و پایگاه های اطلاعاتی ایرانی شامل اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و پژوهشگاه علوم و فناوری ایران جستجو شدند. تعداد 343 مقاله وارد لیست اولیه و 45 مقاله واجد شرایط لازم برای ورود به ارزیابی نهایی شدند.

یافته ها

مهمترین مفاهیم استخراج شده در این مطالعه در زمینه نقش مرجعیت علمی عبارت بودند از: پویایی علمی، تحول و نوآوری، خلاقیت، توسعه ی علوم پزشکی، تمدن سازی، بومی سازی علم، تعاملات علمی، تکنولوژی های ارتباطی، توسعه فرهنگ خودباوری، بین المللی سازی آموزش و پژوهش، تقویت نظامند علوم بین رشته ای به منظور توسعه، ثروت آفرینی، رقابت به منظور توسعه.

نتیجه گیری

مرجعیت علمی نقش موثری در ارتقای توان رقابتی کشور در مقایسه با کشورهای سند چشم انداز 1404 ایران دارد. بنابراین ضرورت دارد در راستای دستیابی به توسعه و مرجعیت علمی، برنامه ریزی استراتژیک تحقیقات علمی در کشور با هدف شناسایی ظرفیت ها و هدایت تحقیقات برای نیل به اهداف سند چشم انداز 1404 انجام شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p2220629 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!