بررسی تاثیر بکارگیری تابلوی آموزشی آشنایی با منابع روشنایی به عنوان یک وسیله کمک آموزشی در میزان یادگیری دانشجویان بهداشت حرفه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 با توجه به اهمیت درس روشنایی برای دانشجویان رشته بهداشت حرفه ای و نقش روش های نوین آموزشی در افزایش میزان یادگیری، پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان یادگیری دانشجویان در ارایه بخش عملی درس روشنایی با بکارگیری تابلوی آموزشی منابع روشنایی انجام گرفت.

روش بررسی

 مطالعه از نوع مداخله ای نیمه تجربی است. جامعه مورد مطالعه، دانشجویان بهداشت حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بودند. دانشجویان در دو گروه مداخله و کنترل و با تعداد 40 دانشجو در هر گروه انجام گرفت. آموزش گروه کنترل به روش سنتی و گروه مداخله با استفاده از تابلوی آموزشی بود. در پایان دوره، علاوه بر نظرسنجی، نمرات دانشجویان در دو گروه توسط نرم افزار19SPSS آنالیز گردید.

یافته ها

 25% (20 نفر) از دانشجویان آقا و 75% (60 نفر) خانم بودند. با بکارگیری تابلوی آموزشی، سرعت یادگیری، ماندگاری مهارت، سهولت درک مطالب و ایجاد انگیزه به ترتیب 85%، 90%، 90% و 95% افزایش یافت. میانگین نمره کسب شده در گروه مورد  75/1±75/17 و در گروه شاهد 15/2±5/15 بود به طوری که اختلاف میانگین نمره کسب شده در بین گروه مورد و شاهد معنادار بود (P-value=0.003).

نتیجه گیری

 میزان یادگیری دانشجویان در بخش عملی درس روشنایی با استفاده از تابلوی آموزشی افزایش یافت که با توجه به نتایج نظرات دانشجویی می توان گفت که این ابزار می تواند به عنوان وسیله کمک آموزشی مفید در ارایه این درس مورد استفاده قرار بگیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p2220633 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!