شیوع توکسوپلاسما گوندی در بیماران مبتلا به دیابت تیپ دو: یک مطالعه ی مورد-شاهدی در جنوب غربی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

  توکسوپلاسما گوندی یک تک یاخته ی دورن سلولی اجباری است که عامل ایجاد کننده ی عفونت توکسوپلاسموزیس در انسان و بسیاری از مهره داران خونگرم می باشد.

هدف

هدف از انجام این مطالعه، تعیین میزان شیوع انگل توکسوپلاسما گوندی در بیماران مبتلا به دیابت تیپ دو و گروه کنترل در جنوب غربی ایران می باشد.

مواد و روش ها

در این مطالعه ی مورد - شاهدی، 80 فرد مبتلا به دیابت نوع دو و 100 فرد سالم مراجعه کننده به بیمارستان طالقانی شهرستان آبادان در زمستان سال 1398 انتخاب شدند. آنتی بادی IgG ضد توکسوپلاسما گوندی در سرم افراد با استفاده از روش الایزا مورد بررسی قرار گرفت. یک پرسشنامه حاوی برخی اطلاعات دموگرافیک و ریسک فاکتورهای مرتبط با توکسوپلاسما توسط هر فرد شرکت کننده تکمیل شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات توسط نرم افزار SPSS نسخه 20 انجام گردید. مقدار P کم تر از 0/05، از لحاظ آماری معنادار در نظر گرفته شد.

یافته ها

حدود 72/5 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع دو و 29 درصد افراد سالم از نظر آنتی بادی IgG مثبت گزارش شدند. این تفاوت از نظر آماری معنادار بود (0/001<P). در بین ریسک فاکتورهای احتمالی مرتبط با انگل، فقط تماس با گربه در دو گروه مورد (0/001<P) و کنترل (0/045=P) و منبع آب آشامیدنی در گروه کنترل (0/048 =P) معنادار گزارش گردید. ارتباط معناداری بین سن، جنسیت، محل سکونت، سطح تحصیلات و مصرف گوشت خام یا نیم پز با انگل توکسوپلاسما گوندی مشاهده نشد (0/050>P).

بحث و نتیجه گیری

با توجه به شیوع بالای انگل توکسوپلاسما گوندی در افراد مبتلا به دیابت نوع دو در مقایسه با افراد سالم، باید توجه بیشتری به این گروه در معرض خطر کرد. پیشنهاد می گردد که این بیماران، به طور مرتب از نظر ابتلا به انگل قرار مورد ارزیابی گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
252 تا 260
لینک کوتاه:
magiran.com/p2223059 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!