فراوانی انواع ژنوتایپ های ژن MSP-3α پلاسمودیوم ویواکس در بیماران مبتلا به مالاریا با استفاده از روش Nested Polymerase Chain Reaction

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 بررسی تنوع ژنتیکی و شناسایی ژنوتایپ‌های مختلف انگل عامل بیماری مالاریا، باعث افزایش اطلاعات پایه‌ای در مورد انگل می‌شود و می‌تواند راهکار مناسبی برای بالا بردن کنترل و درمان بیماری در آینده باشد. از این رو، مطالعه‌ی حاضر با هدف بررسی ساختار ژنتیکی پلاسمودیوم ویواکس بر اساس ژن MSP-3a در بیماران مبتلا به مالاریا در اصفهان و بررسی میزان فراوانی انواع ژنوتایپ‌های این انگل انجام شد.

روش‌ها: 

در این مطالعه، 40 نمونه خون از بیماران مبتلا به مالاریای آلوده به پلاسمودیوم ویواکس که به آزمایشگاه‌های مراکز بهداشتی استان اصفهان مراجعه کردند، جمع‌آوری شد. این نمونه‌ها با پرایمرهای اختصاصی بر اساس ژن MSP-3a و روش Nested Polymerase chain reaction (Nested PCR) بررسی شدند.

یافته‌ها: 

بر اساس اندازه‌ی محصول PCR، سه نوع ژنوتایپ A (در حدود 1900 جفت‌باز)، B (در حدود 1600 جفت‌باز) و C (در حدود 1200 جفت‌باز) از ژن PvMSP-3α مشاهده شد. ژنوتایپ A با 5/72 درصد، بیشترین میزان فراوانی را به خود اختصاص داده بود و در 10 درصد بیماران، هر دو ژنوتایپ A و B هم‌زمان مشاهده شد. میانگین تعداد انگل در میکرولیتر خون نیز در ژنوتایپ‌های مختلف، متفاوت بود.

نتیجه‌گیری: 

بررسی میزان فراوانی ژن PvMSP-3α به عنوان یک نشانگر ژنتیکی مناسب می‌تواند جهت تشخیص انواع ژنوتایپ‌های پلاسمودیوم ویواکس و تعیین عفونت‌های هم‌زمان مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، میزان پارازیتمی متفاوت در ژنوتایپ‌های مختلف، ممکن است نمایانگر متفاوت بودن الگوی عود، علایم بیماری، طول مدت عفونت، پاسخ ایمنی و مقاومت در ژنوتایپ‌های مختلف باشد و در تحقیقات تهیه‌ی واکسن به پژوهشگران کمک کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
856 تا 861
لینک کوتاه:
magiran.com/p2223487 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!