اولویت بندی عامل های موثر بر وقوع زمین لغزش و پهنه بندی حساسیت آن در آبخیز چریک آباد ارومیه با استفاده از مدل آنتروپی شانون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمین لغزش ها یکی از رخدادهای طبیعی و برخی انسان ساخت هستند. ایجاد یک راهبرد برای کاهش زیان های ناشی از زمین لغزش ها در جهت حفظ منابع طبیعی و انسانی، امری ضروری محسوب می شود. هدف از این تحقیق، اولویت بندی عامل های موثر بر زمین لغزش ها با استفاده از مدل آنتروپی شانون و روش GIS می باشد. برای این منظور، با استفاده از بازدید های میدانی و تصاویر گوگل ارث تعداد 90 نقطه لغزشی در آبخیز چریک آباد ارومیه شناسایی شد. لایه های بارش، ارتفاع، درصد شیب، جهت شیب، سنگ شناسی ، کاربری اراضی، شاخص پوشش گیاهی تفاضلی بهنجار شده (NDVI) و عناصر خطی مانند فاصله از آبراهه، فاصله از گسل، فاصله از جاده و فاصله از روستا به عنوان عامل های موثر بر وقوع زمین لغزش به کار گرفته شده و نقشه پراکنش زمین لغزش ها در محیط سامانه اطلاعات جغرافیایی تهیه و رقومی گردید. اولویت بندی عامل های موثر با استفاده از روش آماری آنتروپی شانون نشان داد که به ترتیب لایه های کاربری اراضی، فاصله از آبراهه و فاصله از گسل بیش ترین تاثیر را بر وقوع زمین لغزش ها داشته و کم ترین تاثیر مربوط به لایه های فاصله از روستا، فاصله از جاده می باشد. هم چنین پهنه بندی حساسیت زمین لغزش با مدل مذکور و ارزیابی دقت آن با استفاده منحنی عملکرد نسبی سامانه (ROC) و با سطح زیر منحنی (AUC)  برابر با 0/897 بیان گر دقت خیلی خوب مدل برای منطقه بوده است. با توجه به اینکه حدود 32 درصد از آبخیز در مناطقی با حساسیت زیاد و خیلی زیاد قرار گرفته است، پیشنهاد می شود جهت کاهش نسبی خطر لغزش در آنجا، از تغییر کاربری در مناطق مستعد زمین لغزش اجتناب گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p2224026 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!