نسبت عدالت توزیعی و تاثیر آن بر اخلاق اجتماعی در اندیشه جان رالز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اصول اخلاقی دارای پیوستگی خاصی با مساله عدالت هستند، چه این‌که عدالت نیز خود یکی از مهم‌ترین اصول اخلاقی و حتی اصل بنیادین زندگی اجتماعی انسان‌هاست و نادیده‌گرفتن آن منشا بسیاری از نزاع‌ها و بی‌اخلاقی‌های فردی و عمومی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی جایگاه عدالت در تحقق اصول اخلاقی در اندیشه جان رالز ، فیلسوف سیاسی و اخلاقی معاصر است.

مواد و روش‌ها

 روش پژوهش حاضر توصیفی تحلیلی است که با بهره‌گیری از آثار اصلی جان رالز در زمینه اصل اخلاقی عدالت و سایر اصول اخلاقی به رشته تحریر درآمده است. در کنار این منابع از دیگر متون و مقالات علمی، کتب و منابع فارسی و لاتین نیز استفاده شده است.

یافته‌ها

 اصل عدالت به عنوان زیربنای نظم اخلاقی، زمینه‌ساز برقراری اخلاق اجتماعی و بهبود زندگی بشر معاصر است که درصدد برطرف‌ساختن آلام بشری است. از این رو اهتمام به عدالت می‌بایست به گونه‌ای باشد که هم نابرابری‌های اقتصادی را برطرف سازد و هم این‌که در عرصه اجتماعی، محرومان و مستضعفان جامعه را به طور ویژه مد نظر قرار دهد تا اخلاق در معنای عمومی آن جلوه‌گر شود.

ملاحظات اخلاقی

 مقاله بر اساس بررسی نظریه جان رالز و با رعایت اصول ارجاع‌دهی و امانتداری نگاشته شده است و نوشته‌ای مستقل و آزاد محسوب می‌شود.

نتیجه‌گیری

 اصول اخلاقی از نظر رالز، تنها وابسته به تصمیمات و سیاستگذاری دولت نیست، بلکه مردم زمینه‌ساز جامعه اخلاقی هستند که از وجدان عمومی و همکاری اجتماعی آنان بر می‌خیزد. به همین دلیل، جامعه اخلاقی بر پایه مشارکت واقعی مردم در عرصه‌های مختلف شکل می‌گیرد که به وضوح فراتر از مرزهای ترسیم‌شده توسط دولت‌هاست. «جامعه مردمان» مد نظر رالز، بر پایه بهره‌مندی محرومان جامعه از شرایط اقتصادی است که با نوعی مشارکت مستقیم دولت و استمداد از محرومان دنبال می‌شود تا با بسط عدالت، اخلاق اجتماعی را پایه‌ریزی کند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
14
لینک کوتاه:
magiran.com/p2224213 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!