بررسی رابطه چاقی با فعالیت فیزیکی، رفتار تغذیه ای و تماشای تلویزیون در دانش آموزان 14 - 12 ساله شهر یزد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

چاقی شایع ترین بیماری تغذیه ای در میان کودکان و نوجوانان ایرانی است. آگاهی از عوامل  خطر قابل تغییر چاقی در دوران کودکی و نوجوانی و کنترل آن ها از جمله مهم ترین مسایل بهداشت عمومی می باشد. مطالعه حاضر به منظور تعیین رابطه چاقی با  فعالیت فیزیکی، عادات غذایی و  تماشای تلویزیون در دانش آموزان  شهریزد انجام شد.

روش بررسی

در این مطالعه 334 دانش آموز 14-12 ساله با روش نمونه گیری خوشه ای مورد بررسی قرار گرفتند. BMI کمتر از صدک 5  برای سن و جنس به عنوان لاغر ، BMI   بین صدک 5 تا 9/84 به عنوان نرمال ،  BMI بین صدک 85 تا 9/94 به عنوان اضافه وزن و BMI مساوی و بالاتر از صدک 95 به عنوان چاق تعریف شدند.  از پرسشنامه محقق ساخته  برای سنجش عادات غذایی  و مدت زمان صرف شده برای تماشای  و  انجام بازی  کامپیوتری  و از پرسشنامه Fels Paq For Children  برای اندازه گیری فعالیت فیزیکی دانش آموزان استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 11 و آزمون های  کای دو و رگرسیون لجستیک چندگانه تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

شیوع اضافه وزن و چاقی  به ترتیب 7/17% و 21% بود. شیوع چاقی در دانش آموزان پسر (006/0=p) و دانش آموزانی که مادرانشان تحصیلات بالاتری داشتند(02/0=p) به طور معناداری بیشتر بوده است.نتایج حاصل از مدل رگرسیون لجستیک نشان داد که مصرف یکبار و کمتر از یکبار میوه در هفته  به ترتیب شانس ابتلا به اضافه وزنی  و چاقی را 07/20 و 76/14 برابر افزایش می دهد. بین افزایش ساعات بازی کامپیوتری با چاقی رابطه معناداری مشاهده شد . بین مصرف فست فود ،نوشابه، کیک ، بیسکویت، چیپس ،پفک و تماشای تلویزیون  با چاقی و اضافه وزنی رابطه ای مشاهده نشد.

نتیجه گیری

مطالعه حاضر نشان داد درصد نسبتا بالایی از دانش آموزان به دلیل سبک زندگی بی تحرک و عادات غذایی نامناسب ، مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند. بنابراین تدارک آموزش های لازم در زمینه اصلاح رفتارهای بهداشتی و نیز طراحی مداخلات پیشگیری کننده در سنین کودکی و نوجوانی ضروری می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
76 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p2224669 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!