ارزیابی سمیت حاد و سمیت دوز های مکرر اسانس کرفس کوهی (کلوس) در موش صحرایی ماده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در این تحقیق سمیت حاد و دوزهای مکرر اسانس بخش های هوایی گیاه کرفس کوهی به عنوان یکی از گونه های نادر گیاهی ایران با کاربردی گسترده تعیین شد.

مواد و روش ها

برای بررسی اثرات بالینی، خون شناسی، بیوشیمیایی، نکروپسیک و هیستوپاتولوژیک اسانس کرفس کوهی (کلوس)، بخش های هوایی کلوس از ارتفاعات شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری در بهار سال 1398، گردآوری و پس از اختصاص کد هرباریومی، پودر خشک آن با استفاده از آب مقطر و دستگاه کلونجر تهیه گردید. سمیت حاد با دستورالعمل OECD423 و سمیت دوزهای مکرر با دستورالعمل OECD 407 روی رت های ویستار ماده در مدت 28 روز با روش تزریق داخل صفاقی تعیین شد.

یافته ها

در مطالعه سمیت حاد با دوز 2000 میلی گرم بر کیلوگرم و در 24 ساعت اول مرگ و میر و پاسخ سمی دیده نشد. در مطالعات سمیت حاد تاخیری نیز (در دوره 14 روزه پیگیری)، اثرات ناخواست ه ای دیده نشد. در مطالعه سمیت دوزهای مکرر (با دوزهای 5 و 50 میلی گرم بر کیلوگرم)، افزایش معنی دار وزن موش های گروه دوز 50 میلی گرم بر کیلوگرم با برخی شواهد اولیه مرتبط با سمیت کبدی همراه بود اما سایر ارگان ها از جمله کلیه، قلب، ریه و طحال نسبت به گروه کنترل تفاوتی نداشتند و شواهد اولیه آسیب کلیوی دوز  5 میلی گرم بر کیلوگرم با مطالعه شواهد بافتی تایید نشد.

بحث و نتیجه گیری

براساس نتایج مطالعه حاضر ،اسانس کلوس با دوز روزانه کمتر از  5 میلی گرم بر کیلوگرم  می تواند به عنوان محدوده  ایمن این اسانس  در صنایع دارویی و غذایی برای مصارف انسانی در نظر گرفته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p2224845 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!