تاثیر دو ماه تمرین استقامتی و مکمل سازی روغن زیتون بر شاخص های IL-1 و NLRP3 در موش های صحرایی نر چاق

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

چاقی بزرگ ترین چالش بهداشت عمومی در قرن حاضر است و بخش سلامت اکثر کشورهای دنیا درگیر مسایل و عوارض ناشی از بروز فزاینده چاقی و شناخت سازوکارهای درگیر هستند. از این رو هدف از انجام این تحقیق تعیین تاثیر هشت هفته تمرین استقامتی و مکمل سازی روغن زیتون بر مقدار IL-1 و NLRP3 در موش های صحرایی نر چاق بود.

مواد و روش ها

در تحقیقی تجربی، 24 سر موش صحرایی نر دو ماهه به مدت 8 هفته با غذای پرچرب تغذیه شدند تا به میانگین وزنی 30±320 رسیدند. سپس به صورت تصادفی به چهار گروه 6 تایی (گروه کنترل، گروه تمرین استقامتی، گروه مکمل سازی روغن زیتون و گروه تمرین استقامتی همراه با مکمل سازی روغن زیتون) تقسیم شدند. مکمل گیری روغن زیتون و تمرین استقامتی به مدت هشت هفته (با شدت 80% اکسیژن مصرفی بیشینه) انجام شد. مقدار ßIL-1 و NLRP3 با استفاده از روش الایزا بررسی گردید. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه در سطح معنی داری p< 0.05 انجام شد.

یافته ها

نتایج نشان داد تمرین استقامتی، مصرف روغن زیتون و اثر توام تمرین استقامتی و مصرف روغن زیتون باعت کاهش IL-1ß شدند و مقدار اثر گروه تمرین و گروه تمرین همراه با مصرف روغن زیتون بهتر از مصرف روغن زیتون بود (P<0.05). به علاوه فقط در گروه ترکیبی تمرین و روغن زیتون NLRP3 کاهش یافت (P<0.05) و مصرف مکمل روغن زیتون و تمرین به تنهایی اثری بر کاهش NLRP3 نداشتند.

بحث و نتیجه گیری

تمرین توام با مصرف روغن زیتون می تواند در کاهش التهاب افراد چاق مفید باشند، ولی به دلیل کمبود شواهد و محدودیت های تحقیق هم چنان نیاز به تحقیقات بیشتر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p2224850 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!