پیش بینی وضعیت قرنیه در بیماران قوز قرنیه پس از عمل جراحی کاشت حلقه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یکی از عارضه های شایع در عیوب قرنیه بیماری قوز قرنیه است. در نتیجه پیشرفت سریع و گسترده علم در دهه های اخیر، عمل کاشت حلقه به روشی موفق برای درمان بیماری قوز قرنیه (کراتوکونوس) تبدیل شده ولی انتخاب بیمار در موفقیت این عمل بسیار حایز اهمیت است. در پژوهش حاضر پیش بینی وضعیت قرنیه و یا به عبارت دقیق تر، پیش بینی اندیس های توپو گرافی قرنیه پس از عمل جراحی کاشت حلقه مورد توجه قرار گرفته است.  

مواد و روش ها

شبکه های عصبی مصنوعی روشی بهینه برای الگوسازی و پیش بینی هستند. در این پژوهش برای نخستین بار به پیش بینی اندیس های توپوگرافی قرنیه بیماران، شش و دوازده ماه پس از عمل جراحی کاشت حلقه با استفاده از شبکه عصبی جلوسوی چند لایه پرداخته شده است. در این پژوهش با بهره گیری از نرم افزار متلب بر پیش بینی اندیس هایی از توپوگرافی قرنیه تمرکز شده است که مستقیما در تشخیص و پیشروی بیماری قوز قرنیه موثر هستند. از این رو داده های آماری تعدادی از بیماران، شامل اندیس های موثر توپوگرافی قرنیه پیش و پس از عمل کاشت حلقه جمع آوری شدند.

یافته ها

با استفاده از داده های جمع آوری شده، الگو هایی از شبکه عصبی ایجاد شدند و اندیس های موثر توپوگرافی قرنیه بیماران شش و دوازده ماه پس از عمل کاشت حلقه های کرارینگ و مایورینگ پیش بینی شدند. از چهار الگوی شبکه عصبی آموزش یافته، خطای میانگین 7/22% حاصل شد.

بحث و نتیجه گیری

انتخاب کاندیدای مناسب برای انجام عمل جراحی کاشت حلقه یکی از دغدغه های مهم چشم پزشکان است. بر مبنای نتایج حاصل شده، به منظور کمک به چشم پزشکان در انتخاب کاندیدای مناسب می توان از قابلیت و توانایی بالای شبکه های عصبی در پیش بینی اندیس های توپو گرافی قرنیه پس از جراحی کاشت حلقه بهره برد.

زبان:
فارسی
صفحات:
118 تا 129
لینک کوتاه:
magiran.com/p2224852 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!