تاثیر تربیت اجتماعی بر سبک زندگی با نظر به آموزه های اسلامی (مطالعه موردی دانش آموزان پایه ششم منطقه 9 آموزش وپرورش تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تربیت اجتماعی یکی از اساسی ترین بخش های تربیت انسان است و نقش مهمی در فرایند تربیت در زمینه های دیگر دارد و تاثیر آن در توسعه فرهنگی، اقتصادی و... قابل توجه است. باتوجه به وجود آسیب های فرهنگی و اجتماعی در جامعه کنونی و دوری نسبی از سبک زندگی مطلوب اسلامی، هدف از نگارش مقاله حاضر، بررسی رابطه تربیت اجتماعی با سبک زندگی و تعیین میزان تاثیر تربیت اجتماعی در شکل گیری سبک زندگی اسلامی با نظر به آموزه های اسلامی است.

روش

این تحقیق بر اساس ماهیت داده ها، از نوع مطالعات پیمایشی مقطعی، و از نظر هدف، کاربردی، و از لحاظ روش جمع آوری داده ها و اطلاعات از نوع میدانی است. جامعه آماری پژوهش شامل 110 نفر از دانش آموزان دختر پایه ششم منطقه 9 آموزش وپرورش تهران در سال تحصیلی 98-97 بودند که بر اساس جدول مورگان 86 نفر از آن ها به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و موردبررسی قرار گرفتند. به منظور جمع آوری داده های تحقیق از پرسشنامه های محقق ساخته در زمینه تربیت اجتماعی و سبک زندگی استفاده شد. همچنین برای تجزیه وتحلیل داده ها، از روش های آمار توصیفی و نیز آمار استنباطی شامل آزمون های کولموگروف-اسمیرنوف، تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری استفاده شد.

یافته ها: 

یافته های پژوهش نشان می دهد که ضریب بار عاملی متغیر تربیت اجتماعی بر سبک زندگی برابر 673/0 است. همچنین آماره t برای این ضریب برابر 67/5 است که نشان از معنی دار بودن این ضریب در سطح خطای 5 درصد است. به طورکلی بنابر یافته های تحقیق فرضیه اصلی تحقیق تایید می شود بدین معنی که تربیت اجتماعی بر سبک زندگی دانش آموزان تاثیر مثبت معناداری دارد. درواقع یافته های تحقیق حاکی از آن است که تربیت اجتماعی عاملی اساسی برای شکل گیری سبک زندگی اسلامی است.

نتیجه گیری: 

بر اساس یافته های تحقیق می توان نتیجه گرفت که تحقق سبک زندگی اسلامی بدون تربیت اجتماعی میسر نمی شود. بر این اساس به منظور دستیابی به جامعه و تمدن اسلامی، لازم است تربیت اجتماعی آحاد جامعه به ویژه دانش آموزان، در اولویت دستور کار نهادهای آموزشی و پرورشی قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p2226437 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!